Coops succes-supermarked runder 14 mia.
SuperBrugsen har en ikke så fjern fortid som Danmarks største dagligvarekæde.
Men i løbet af de senere års discountbølge er først Dansk Supermarkeds Netto-kæde blæst forbi en brugskæde i stagnation, og en anden discounter, Rema 1000, truer Coops supermarkedskæde i kampen om pladsen som markedets nummer to.
Aktuelt oplever SuperBrugsen dog igen vækst - nogenlunde i takt med, at kædens butikker bliver opgraderet til det nye Koncept 15.
SuperBrugsen er i år på vej mod sin højeste omsætning nogensinde - for første gang på den gode side af 14 mia. kr. Og selv om Rema 1000s salg næppe passerer 12 mia. kr. i år, har SuperBrugsens kædedirektør Kenneth Pedersen ikke lyst til at gå ind i en polemik om, hvem der er næststørst.
- Det fyger rundt med tal for omsætning og markedsandele - men der er forskellige måder at opgøre det på. Så man kan næsten få det resultat, man ønsker, siger han.
- Vi vil gerne være store. Vi er stolte af at være den største supermarkskæde i Danmark, og det har vi alle intentioner om at blive ved med at være. Men det vigtigste for os er at få det maksimale ud af det butiksnet, vi har. Andre konkurrenter er langt mere ekspansive, og det betyder selvfølgelig noget for deres omsætning og markedsandel.
Potentiale til flere Brugser
Mens discountkæderne har fået flere og flere butikker, er antallet af SuperBrugser faldet fra godt 270 i slutningen af 00'erne til nu 230. En del er blevet til Fakta'er eller Dagli'Brugser.
SuperBrugsens kædedirektør ser imidlertid trimningen af butiksnettet som en fordel i dag. Hans forgængere på posten har fået butiksmassen gjort mere homogen og lønsom - og den aktuelle fremgang er jævnt fordelt ud over landet.
Men i praksis kommer butiksantallet måske til at vokse lidt igen.
- Det er ikke en målsætning i sig selv, at der skal være flere butikker. Vores første prioritet er at komme hele vejen rundt med implementering af vores nye koncept, og så dukker der i ny og næ en placering op, som vi napper. Men jeg kan godt på den lidt længere bane se, at der er potentiale til endnu flere SuperBrugser rundt omkring, siger Kenneth Pedersen.
Flere butikker fra købmænd og planlov
For få år siden var Coop storaftager af købmands-supermarkeder, da konkurrenten Dagrofas fremtid tegnede usikker, før koncernen fik en ny største ejer i giganten NorgesGruppen. Og købmænd kommer stadig til SuperBrugsen for at forhøre sig.
- Vi oplever med jævne mellemrum at have dialog med købmænd, der gerne vil sælge. Men der kommer sjældent noget ud af det, fordi deres kontrakter er skruet sammen på en måde, så det stort set er umuligt for dem at sælge til os, siger Kenneth Pedersen.
Kædedirektøren er fuld af lovord om den nye supermarkeds-kollega og konkurrent, Meny, men der er ingen nåde i vente hos ham i de byer, hvor de to støder sammen.
- På den lidt længere bane er der nogle steder rundt omkring, hvor to supermarkeder er et for meget. Og der har vi alle intentioner om at være det, der står tilbage, nu krudtrøgen har lagt sig, forsikrer han.
I en helt anden sammenhæng ser regeringens udspil til ny planlov, der giver flere muligheder for større butikker, umiddelbart ud til at åbne for flere nye SuperBrugser - men på den anden side kan konkurrencen fra discount blive skærpet yderligere.
For Kenneth Pedersen er det en balancegang at kommentere på det udspil, der ligger, inden de politiske forhandlinger går i gang.
- Ser man isoleret på SuperBrugsen, så er der umiddelbart fordele. Der er steder, hvor vi gerne ville udvide, hvor der nu bliver mulighed, og steder, hvor vi kan etablere en SuperBrugs, hvor man ikke kunne tidligere. Men tager jeg samfunds- og koncernbrillerne på, så er vi bekymrede, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: John Ehbrecht