Coop.dk styrer mod milliarden

Salling Group 3. jun 2015 -
This describes the image

Giganterne Coop Danmark og Dansk Supermarked fortsætter deres duel på dagligvaremarkedet på en anden arena med meget mere vækst: Nonfood-nethandelen.

Selv om Dansk Supermarked på det seneste er løbet med opmærksomheden gennem opkøbet af online-virksomheden wupti.com i maj, er der også betydelig fremdrift i Coop.dk, hvis omsætning det seneste år er vokset med 60 pct.

Ifølge Brian Andersen, som er salgsdirektør i Coop.dk, er der imidlertid endnu tungere konkurrenter blandt dem, som Coops netbutik nu er ved at geare op til at møde.

- Vores nye online-strategi med at gå dybt i nogle nicher - med inddeling i syv fagbutikker - er en måde, som vi kan forsvare os på over for internationale spillere som bl.a. Amazon.com. Det er den virkelighed, som både vi og andre detaillister står over for. Vi har været vant til lokal konkurrence, men i dag konkurrerer vi benhårdt mod virksomheder fra hele verden. Kunderne køber hos Amazon i USA, Alibaba i Kina og Zalando i Tyskland. Vi har ikke i stor skala prøvet den globale konkurrence i alle kategorier endnu i Danmark. Men det er det, vi forbereder os på, siger Brian Andersen.

Fordobling på to år

Trods konkurrencesituationen har Coop.dk imidlertid ambitioner om at fortsætte med at vokse meget hurtigere end selv et online-marked med en årlig vækst på omkring 15 pct.

- Vores mål er inden for de næste par år at fordoble Coop.dks omsætning, der i dag er på et pænt trecifret million-beløb, siger Brian Andersen.

Selv om han ikke ønsker at oplyse mere præcise tal, kan en milliard-omsætning ikke ligge mange år ude i fremtiden, hvis det aktuelle "pæne trecifrede million-beløb" er fordoblet allerede i 2017.

- Du ville gerne have mit bud på, hvornår vi når milliarden. Det har jeg ikke. Jeg skal nok ringe til dig, når den kommer, siger han med et lille grin.

Til gengæld vil Brian Andersen gerne bekræfte, at Coop.dk nu er nået frem til det punkt, hvor det ikke længere er en underskudsforretning. Tværtimod kan online-delen snart begynde at bidrage positivt til Coops samlede resultat.

Coop.dk ud i butikkerne

Det var i marts 2014, at Coop havde premiere på sin mere fokuserede netbutik, der er inddelt i syv "under-butikker".

Den udformning er en del af baggrunden for, at brancheorganisationen FDIH tildelte Coop.dk en af årets e-handelspriser.

På FDIHs nyeste liste over de netbutikker, som danskernes bruger mest, er Coop.dk nummer 14. Både Bilka.dk og det nye opkøb wupti.com ligger lidt foran som henholdsvis nummer 10 og 12.

I top fem er både Amazon, Zalando og Ebay på plads.

En af Coops potentielt største fordele i konkurrencen er endnu ikke fuldt ud udnyttet. Der er ikke mange referencer til Coop.dk i koncernens 1200 fysiske butikker i dag.

- Vi er vel dem, der var først med "click & collect" i Danmark, og størstedelen af vores varer bliver leveret i kundernes lokale butik. Det er vel det vigtigste element. Og så er der muligheden for at blive mere synlige i butiksrummet. Det arbejder vi på, siger Brian Andersen.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Salgsdirektør i Coop.dk, Brian Andersen, gør klar til at slås med Amazon, Alibaba - og Dansk Supermarkeds online-butikker.

Foto: Coop Danmark/Pernille Greve

Opdateret 10. nov 2020