Bilka har fået flere kunder
Den sidste dag i marts var der officiel åbning af et moderniseret Bilka One Stop i Fields. Hypermarkedet i København er dermed som nummer ni ud af 18 varehuse omstillet til det, Dansk Supermarked kalder Bilka Future.
At det har effekt at bygge varehusene om, viser regnskabstallene fra 2016 ifølge kæde-direktør Mark Nielsen og henviser til det regnskab for hele Dansk Supermarked, der netop er er kommet ud i offentligheden i en form, der dog ikke afslører, hvordan det går i den enkelte kæde.
- 2016 har været et godt år for Bilka. Kæden har haft vækst på driften, hvilket er første gang i mange år, siger kædedirektør Mark Nielsen og tilføjer, at de ombyggede varehuse har øget deres omsætning med 3-4 pct. mere, end kæden har som helhed.
- Vi har fået flere kunder, mens størrelsen af gennemsnitskurven er konstant, siger Mark Nielsen, der ikke vil sætte præcise tal på kædens drift.
I maj kan varehuset i Skalborg ved Aalborg slå dørene op for Bilka Future, og i slutningen af året kommer turen til Slagelse. Med udgangen af 2019 skal alle kædens varehuse være omdannet efter det nye koncept.
Men hvad er det så ved det nye Bilka, der lokker kunderne?
- Vi har bygget en hel del af afdelingerne op i universer, hvilket i høj grad er sket i sam-arbejde med en række leverandører. De får et showroom til deres varer, og det er helt tydeligt, at den iscenesættelse, det giver af mærkevarerne, får kunderne til at trade up. Det kommer os til gode i form af højere omsætning, siger Mark Nielsen og nævner afdelinger som legetøj, juice, kaffe, kosmetik og konfekture.
100.000 varer på hylderne
Bilka har de seneste år arbejdet bevidst på at ændre den prisopfattelse, som forbrugerne har af kæden. Det er sket med discountmatch og hyperhit, men i erkendelse af, at det i dag ikke er nok at være billig, har kæden de seneste år også udvidet antallet af varenumre med 20 pct., så der i dag er 100.000 forskellige varer på hylderne.
- Da vi lagde den seneste strategi i 2015, kiggede vi på vores sortiment og sammenlignede det dels med resten af det danske marked, dels med udenlandske kæder som Carrefour og Tesco. Vi erkendte, at vi var nødt til at udvide vores kolonialsortimentet, så vi ikke bare har de samme varer som supermarkederne, men altid har det største udvalg i landet. Vi skal også kunne matche det, kunderne oplever i resten af verden. Vi vil være det foretrukne indkøbssted – ikke mindst for børnefamilierne – og så vil vi med vores store udvalg af ver-densmad være det sted, man går hen, når man planlægger at byde sine gæster på noget specielt, siger Mark Nielsen og tilføjer, at også ferskvareafdelingerne har fået et løft.
- I modsætning til landets supermarkeder, har vi med vores kundeflow mulighed for at betjene delikatesse-, fiske, oste- og slagterafdeling hele dagen i alle kædens varehuse.
Bio og banko
De seneste år har kæden også kæmpet for at effektivisere, og det har blandt andet betydet, at lønprocenten er faldet med 2 procentpoint til cirka 10 pct. på ti år.
- Vi eksperimenterer hele tiden med ny teknologi. Når Skalborg er klar, tester vi blandt andet en hybridkasse, der kan skifte mellem at være en selvbetjeningskasse og en betjent kasse. Men mens vi tidligere skar ned på personalet, flytter vi i dag ressourcerne til en bedre kundebetjening, når teknologien overtager nogle opgaver. Det gavner blandt andet kunder og personale i elektronik, kosmetik og de betjente ferskvareafdelinger, siger Mark Nielsen og tilføjer, at et af målene i Bilka Future-strategien også er at være landets bedste detailhandelsarbejdsplads.
Effektivt på en helt anden måde er det, når Bilka inviterer til Bil-banko, Drive inbio, Bagage-rumsmarked, Affaldsindsamling eller andre events, der dybest set ikke har noget med Dansk Supermarkeds kernekompetencer at gøre.
- Jeg skal indrømme, at jeg ikke havde set den type event komme til Bilka, men de er vel-besøgte, kunderne hygger sig, og vi kan tydeligt aflæse det på kundestrømmen, når der har været en event. De gavner helt sikkert også vores image, siger Mark Nielsen.