Bilka er kåret som "Årets Plantebaserede Supermarked"
Dansk Vegetarisk Forening har testet 14 supermarkeder, heraf fem discount og to online, på 50 slags plantebaserede fødevarer og 111 parametre.
Vinderen er Salling Groups hypermarked Bilka, og lillebror Netto vinder som bedste discount. Nemlig.com vinder i gruppen af onlinesupermarkeder.
- Der er gang i en positiv udvikling. Flere og flere supermarkeder udvider deres sortiment, tester nye produkter og slår sig op på at have en grøn CSR-strategi, hvor det plantebaserede er en del af strategien, siger Mie Nordly, erhvervschef i Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.
Hun understreger dog, at der er plads til forbedringer.
- 58 pct. af danskerne vil gerne spise mindre kød, viser de nyeste tal. Men det afspejler udvalget i supermarkederne ikke. Det er ærgerligt, for at have en bred vifte af plantebaserede produkter er vigtigt - ikke kun for dem, der lever vegansk og vegetarisk, men for alle de forbrugere, der gerne vil spise mere plantebaseret, siger hun.
Kunderne skal kunne vælge
Bilka scorede højst med 66,3 point skarpt efterfulgt af nemlig.com med 65,7 point og Netto med 65,3 point.
Syv supermarkeder scorede mellem 55 og 64 point, mens de sidste fire landede på mellem 27 og 46 point. Der er således stor variation i udvalget. Generelt set scorede discountsupermarkeder lavere end de større supermarkeder.
Undersøgelsen lægger vægt på, at der er alternativer inden for hver varetype, f.eks. er det ikke nok at have én slags plantebaseret “ost” - der skal være mindst to alternativer at vælge imellem, så forbrugerne kan vælge det bedste produkt.
Bilka scorer især højt på, at de har over 50 af de undersøgte produkttyper, samt at de kan holde en rimelig pris og har økologiske varianter af flere af deres plantebaserede produkter.
Udbudet hos nemlig.com er ikke så omfangsrigt som hos Bilka, men de scorer en del point på at placere de plantebaserede produkter under det, de er en erstatning for, f.eks. plantedrikke under mejeri, hvilket gør at den almindelige forbruger nemmere støder på produkterne og dermed kan inspireres til at anvende dem.
Det er lykkedes Netto at lande på en høj score sammenlignet med andre discountsupermarkeder, til dels på grund af deres veganske private label SPIR, som indeholder en bred palette af plantebaserede produkter.
Priserne for Årets Plantebaserede Supermarked i den generelle kategori og i discount uddeles på lørdag kl 14.15 i forbindelse med den veganske messe VeggieWorld, som finder sted i Kødbyen i København.