Per Banks væbner står af

Salling Group 22. jan 2016 -
This describes the image
|||||| Foto: Mikael Hjuler |Købmand Kenneth Siig med blandt andre radikale Ida Auken, der tidligere har været miljøminister. Foto: Henrik Denman|Foto: Ulrik Samsøe Figen||Illustraion: Ulrik Samsøe Figen Kilde: Rigspolitiet|Foto: Fødevarestyrelsen|Foto: Colourbo

Mange års parløb mellem Dansk Supermarkeds topchef Per Bank og Mette Maix slutter med hendes farvel til Føtex.

Der er næppe tvivl om, at Mette Maix har været presset i jobbet som direktør i Føtex - især i den sidste tid.

Dansk Supermarkeds varehuskæde har i et vist omfang mistet sin kontrakt fra ”gamle dage” med danskerne om, at det var OK, at den var noget dyrere at handle i end discountbutikkerne, fordi de til gengæld fik en vis lækkerhedseffekt og service oveni det større udvalg.

Det har ændret sig siden. Fortjent eller ufortjent ligger Føtex i dag ikke ret højt, når forbrugerne skal bedømme, hvor de får noget for pengene.

Og det er kun en måned siden, at en undersøgelse fra Loyalty Group her i bladet viste, at kunderne gennemgående har problemer med at se, at kæden kvalitetsmæssigt holder, hvad den stiller i udsigt.

Da 46-årige Mette Maix kom til Føtex for tre et halvt år siden, var opgaven med hendes egne ord også ”at genopfinde Føtex-konceptet”. Det er ikke lykkedes fuldt ud.

I modsætning til søsterkæden Bilka, som har fundet en brugbar opskrift på den nødvendige fornyelse af selve butikkens indretning, er der ikke sket en tilsvarende gennemgribende revision af Føtex’ernes udseende og indretning.

Radikalt anderledes indrettede testbutikker for et nyt koncept blev ikke vel modtaget af kunderne for et par år siden.

Coop, Tesco og Dansk Supermarked

I al den tid, hvor Mette Maix har stået i spidsen for Føtex, har Dansk Handelsblads journalister på skift forsøgt at få et større interview i stand med hende i den rolle.

Hvor det store flertal af topcheferne i branchen af og til finder en god time i kalenderen og stiller op til den slags interviews - nogle mere villigt end andre - lykkedes det ikke at lokke Mette Maix ud af busken.

Og dog.

Kort før jul fik Dansk Handelsblad - og en konkurrent - nemlig tilbudt et interview om den ekspansion, som kædens rene fødevare-del, Føtex Food, er i gang med i København med ganske små butikker.

Men først blev interviewaftalen udskudt med kort varsel - og siden blev det så kortvarigt, at der reelt ikke blev muligheder for at spørge til, hvordan det egentlig går i Føtex’ almindelige varehuse, som omsætningsmæssigt fylder uendeligt meget mere.

Mette Maix har i mange år delt arbejdsgiver med Dansk Supermarkeds topchef Per Bank.

Han var også hendes chef i Coop Danmark, mens hun var i SuperBrugsen, hvor hun avancerede fra salgs- og marketingchef til kædedirektør i 00’erne.

Da den britiske gigant Tesco hentede Per Bank til at styre Tesco i Ungarn, varede det ikke længe, før Tesco også hyrede Mette Maix til en direktørpost - dog i Slovakiet.

Og Mette Maix må have været blandt de første, som Per Bank ringede til, da han tilbage i Danmark havde sat sig i adm. direktør-sædet i Dansk Supermarked. Hun overtog direktørposten i Føtex få måneder efter Per Banks ankomst.

Nu skilles deres veje.

Opdateret 10. nov 2020