Ansatte i døgnåbne Netto’er er mere tilfredse

Salling Group 10. jan 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

I december 2014 udvidede Dansk Supermarkeds discountkæde Netto åbningstiden til 24 timer i nogle butikker. Hovedformålet var ifølge dagligvarekoncernen, at bruge natten til at fylde op og gøre butikken klar til dagens kunder.

I dag er 29 butikker åbne døgnet rundt, og om natten er der er samtidig et pænt salg, som Dansk Supermarked ikke vil sætte et konkret tal på.

- Vi er egentlig selv lidt overraskede over, hvor meget handel, der faktisk sker om natten. Det er selvfølgelig langtfra i alle vores butikker, at det kan komme på tale at udvide åbnings-tiden, men der er fortsat et potentiale. Hvor stort det er, evaluerer vi lige nu på, siger kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand og tilføjer, at kæden rekrutterer specifikt til natarbejde.

- Det betyder, at man ikke arbejder både om natten og om dagen eller aftenen. Der er selvfølgelig ansatte, der ikke ønsker at arbejde om natten, og det er naturligvis helt ok.

Nemt at rekruttere

Det har ikke været svært at finde medarbejdere til nattevagterne – tvært imod. Da Netto eksempelvis først på året skulle søge medarbejdere til nattetimerne i butik på Benediktsgade i Odense, fjernede Dansk Supermarked opslaget, længe før ansøgningsfristen var nået. Over hundrede ansøgninger var indløbet på to dage.

- Der var så mange ansøgere, at det var omsonst at lade opslaget blive, siger Mads Hvitved Grand.

Noget tyder da også på, at det ikke kun er de medarbejdere, der møder, når andre går i seng, der er tilfredse med de udvidede åbningstider.

Medarbejdertilfredshedsundersøgelse, som Dansk Supermarked foretager hvert år, viser, at medarbejdertilfredsheden på de parametre, der handler om dagligdagen i butikken, er højere i de butikker, der har åbent hele døgnet.

Medarbejderne ytrer blandt andet tilfredshed med et godt samarbejde, en god planlægning af arbejdsopgaver og tid til at løse opgaverne tilfredsstillende.

- Det handler helt sikkert om, at det fungerer bedre for dagholdet, når de møder ind til en salgsklar butik, siger Mads Hvitved Grand.

Opdateret 10. nov 2020