40 år: Fornyelse skal holde Netto i front

Salling Group 30. mar 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Skal Netto også i fremtiden være den dominerende spiller i det danske discountmarked for dagligvarer kræver det både investeringer og sortimentssatsninger

Efter godt 10 år på toppen af dansk dagligvarehandel har Netto efterhånden bevist, at det kædens koncept fungerer, selvom grundstenen blev lagt for 40 år siden.

Skal førerpositionen holdes kræver det dog, at man fortsat investerer i fornyelse af både sortiment og butikker. Det siger Michael Løve, direktør i Netto, som siden efteråret 2017 har stået i spidsen for kæden.

Under Michael Løve har Netto både iværksat en opgradering af de 525 danske butikker form af koncept 3.0, solgt den svenske del af forretningen fra og opjusteret ambitionerne i Polen med opkøbet af 301 Tesco-butikker.

- Jeg overtog en rigtig sund forretning tilbage i 2017. Samtidig overtog jeg også en forretning, hvor mange af butikkerne havde et lidt slidt udtryk, hvor vi skulle finde en måde at forny os på. Det synes jeg, vi er lykkedes med på en sådan måde, at det også berettiger det relativt høje investeringstempo kombineret med, at vi lykkes i alle tre markeder med det samme koncept, siger Michael Løve.

En milliardregning

Han henviser til, at kæden alene i Danmark forventer at bruge på mod 2 mia. kr. på konvertering af butikker til 3.0-konceptet, mens de nyerhvervede Tesco-butikker i Polen kommer til at koste omtrent 1,5 mia. kr. foruden de i dag godt 400 polske Netto-butikker.

Derudover kommer også prisen for konverteringen af de cirka 350 tyske butikker.

- Vi har investeret væsentligt mere i Netto i de sidste tre år end de foregående – og det kommer til at fortsætte. Ved min tiltrædelse havde kæden i forvejen et stærkt brand skabt af 37 års drift og arbejde med at holde priserne ned, omkostningerne lave og succes ift. at finde de rigtige placeringer. Grundelementet i Netto er stærkt, og kernen er stærk, siger Michael Løve.

Polen trækker veksler på resten Erhvervelsen af de 301 polske Tesco-butikker betyder, at konverteringsindsatsen i Danmark og Tyskland for en stund sættes på et lavere blus.

- Planen er, at konverteringen af Tesco-butikkerne højst skal tage 18 måneder. I den periode sætter vi så konverteringen af de eksisterende, polske Netto-butikker i bero, fortæller Michael Løve.

- Samtidig betyder det, at vi kommer til at bruge en smule mindre krudt og allokerer et mindre budget til ombygning og konvertering af de danske butikker. Hvor vi i 2020 gennemførte 91 danske konverteringer regner vi med at nå omkring 70 i 2021, hvilket stadig er fuldt ud tilfredsstillende, siger han.

- I alt regner vi med, at ca. 85 pct. af Tesco-butikkerne kan konverteres til en Netto, fortæller Michael Løve.

I alt forventer Netto, at omkring 85 pct. – svarende til ca. 255 af de nyindkøbte, polske butikker – vil fortsætte som Netto-butikker.

Dermed kommer det samlede antal Netto-butikker i Polen op på over 650. Dog skal nogle af de nye butikker undergå en markant større ombygning end blot den ”gængse” konvertering.

- Der er omkring 70 af de nye butikker, som er for store til at være en almindelig Netto. Dem deler vi op i to eller flere lejemål, og finder lejere i form af komplimenterende kæder, der kan være med til at skabe en kundestrøm, som passer til vores butikker. Indtil videre har der været stor interesse for de kommende lejemål, så det ser lovende ud, lyder det fra Michael Løve.

Nødvendigt med fornyelse

Med konkurrenter som Rema 1000 i hælene vil en fornyelse af sortimentet også være bidende nødvendig, hvis Netto fortsat skal placere sig øverst i dagligvarehierarkiet herhjemme. Her spiller lanceringen af nye sortimentssatsninger og private label-produkter en definerende rolle forklarer Michael Løve.

- Det giver sig selv, at vi fortsat skal være skarpe på priserne og finde varer, der kombinerer kvalitet og priser. Men vi skal samtidig blive ved med at udvikle stærke varer, som kunderne lægger mærke til og husker. Der har vi indtil nu har haft held med både vores Øgo- og Spir-serier, fortæller han med henvisning til Nettos serier af økologiske produkter (Øgo) og senest plantebaserede produkter, som for kort tid siden fik følgeskab af et nyt private label-koncept.

- Det seneste skud på stammen er vores Hello Sensitive-produkter, Nettos serie af pleje-, rengørings- og babyprodukter, der er et allergitestet ’free from’-produkt uden unødvendig kemi. Vi har brug for sådanne tiltag og produkter, fordi det løfter butikkerne. Det løfter udtrykket, når varerne oser af kvalitet til skarpe priser – og det skader ikke, at de samtidig ser godt ud. At Nettos 40-års jubilæum falder sammen med en af de meste definerende kriser i nyere tid, gør at Michael Løve er lettere modvillig ift. at spå om, hvordan markedet vil udvikle sig i de kommende år.

- Jeg kan ikke tælle de gange, folk i dagligvarer, mig selv inklusiv, har udtalt sig klogt om udviklingen under corona – og så er det gået stik den modsatte vej. Sidste år ved den her tid forventede vi, at økonomien ville blive ramt i højere grad, hvilket ville betyde mere prisfølsomme kunder og markedsandele til discount. Men det er gået lige stik modsat, så jeg afholder mig fra at spå om noget selv de næste 6 måneder, siger han med et grin.

- Det eneste vi i dagligvarer kan gøre, er at sikre, at vores organisation er smidig og klar til at tilpasse sig omskiftelige omstændigheder. Det mener jeg, Netto og vores ansatte er, så jeg er positivt indstillet, slutter Michael Løve.

Opdateret 30. mar 2021