Stort potentiale for digital markedsplads
Det er ikke kun danske fødevareproducenter, leverandører og indkøbere til de førende kæder i dansk fødevarehandel, der hurtigt har fået øjnene op for de nye muligheder med den digitale markedsplads, Fooducer. Udenlandske fødevareproducenter bruger også i stigende grad den nye platform.
Fooducer gik i luften i oktober sidste år, og siden er det bare gået fremad. De danske dagligvarekæder bruger platformen, og stadig flere producenter tilbyder deres fødevarer digitalt.
– Potentialet er stort, også internationalt, siger Fie Hansen-Hoeck, tidligere topchef i dansk detailhandel, der sammen med den tidligere fødevareproducent og rådgiver på det svenske marked Sanne Fehmerling Kristiansen er stiftere af Fooducer.
Digital afsætning
Ideen med Fooducer er at forbinde fødevarebranchen og skabe kontakt mellem udbydere og indkøbere af fødevarer digitalt. Indkøbere – hvad enten man er detaillist, grossist, specialbutik eller restaurant – kan afsøge markedet, finde nye produkter og efterlyse samarbejdspartnere til at udvikle særlige fødevarer. Producenter kan gøre sig synlige over for handlen, udbyde de fødevarer, som de allerede producerer og afprøve interessen for nye produkter.
Samtidig fungerer Fooducer som et professionelt arbejdsredskab for producenterne, hvorfra de kan administrere alle deres varer og spare tid og penge på de tilbud der forhandles til medlemmerne.
Ambitionen for Fooducer var fra starten at blive international. Fie Hansen-Hoeck ser et stort potentiale i at hjælpe danske fødevareproducenter til øget eksport og bidrage til at udbrede kendskabet til et større udbud af gode fødevarer fra udlandet til de danske aftagere.
– Vi digitaliserer fødevarebranchen, siger hun og fortsætter:
– Fooducer har formået at få opbakning fra en masse fødevareproducenter, grossister og alle de store kæder herhjemme, og nu oplever vi også en stor interesse fra udlandet.
Udlandet
Fooducer har foreløbig kunder i tre lande uden for Danmark, og interessen i flere andre europæiske lande er stor.
– Traditionelt bruger producenter og kæder handelskamre, ambassader og eksportråd, når de vil til udlandet med deres produkter eller udlandet vil sælge fødevarer til danske kunder, men med Fooducer kan parterne nemt finde hinanden digitalt, siger Fie Hansen-Hoeck og nævner som et eksempel den svenske specialgrossist Möllans Ost.
Virksomheden er Sveriges største ostegrossist og bruger Fooducer til at finde nye, spændende fødevarer blandt danske producenter til deres svenske kunder. Samtidig sikrer Möllands Ost, at deres kunder kan blive leverandører til danske aftagere på en nem måde ved at lægge alle informationer ind på Fooducer.
Potentialet
Markedspotentialet er stort. I EU findes der i dag omkring 274.000 fødevareproducenter, som omsætter for ca. 956 mia. euro. Alene i Danmark er der ca. 9.000 fødevareproducenter og i Sverige omkring 15.000 producenter.
– Vi tror på, at man skal arbejde på det konkrete plan. Vi er et godt alternativ til handelskamre og ambassader og fødevaremesser.
Stifterne af Fooducer er nu i gang med første investorrunde for at kunne udvikle den digitale platform yderligere på det internationale marked.
– Udlandet er meget interesseret i, hvad der sker i Norden og den nordiske fødevarebranche, og der er stor interesse for os. Vi er allerede blevet inviteret til flere internationale konkurrencer, hvor vi skal præsentere Fooducer. På den måde viser vi, at Danmark også har innovationskraft, siger Fie Hansen-Hoeck.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Fie Hansen-Hoeck, tidligere topchef i dansk detailhandel.
Pressefoto