Spar nærmer sig markedslederen i Østrig
Det internationale Spar-brand, som vi også kender herhjemme, er lidt af et sjældent fænomen i dagligvarehandelen.
Spar International med base i den hollandske hovedstad Amsterdam forsyner uafhængige dagligvareaktører verden over med både brandet og en række butikskoncepter.
Ifølge Købmandshusets direktør Jørgen Nielsen er Spar International således involveret i arbejdet med at finde en ny strategi for den kommende udgave af Spar her i landet.
I langt de fleste lande fylder Spar dog ikke ret meget, hvad angår markedsandele, med Østrig som én af de få undtagelser.
I 2014 voksede Spars andel af alpelandets dagligvareomsætning ifølge branchebladet Cash fra 30,1 pct. til 30,6 pct., og det bringer Spar lidt nærmere på den tyskejede markedsleder Rewe, som gik en smule tilbage til 35,0 pct.
Hofer og Lidl
Spar i Østrig hører til de mest indflydelsesrige og innovative Spar-ejere og står alene for knap 6 mia. euro - 44 mia. kr. - ud af en samlet global Spar-omsætning på 32 mia. euro. Østrigerne har også engagement i nabolandene Italien, Slovenien, Ungarn og Kroatien.
Med i alt omkring 1500 store og små butikker, som ud over velkendte koncepter som Spar og Eurospar tæller bl.a. hypermarkeder under navnet Interspar og et særligt Spar-Gourmet supermarkedskoncept, har Østrigs Spar da også mange strenge at spille på.
Lige som markedsleder Rewe er også andre internationale spillere fra Tyskland på plads i Østrig - som i så mange andre lande i Europa.
Discount-duoen Aldi og Lidl har henholdsvis 18,7 pct. og 4,1 pct. af dagligvaremarkedet. I Østrig har de bare ikke oplevet vækst fra 2013 til 2014 - og Aldi'erne går under navnet Hofer.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
I Danmark har Spar især i de seneste år kæmpet hårdt for at slippe af med et noget støvet image. I Østrig er det ikke et tema.
Illustration: Spar Østrig