Salget af vegetariske produkter vokser markant

Reitan 5. feb 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Godt nok er vegetariske fødevarer og drikkevarer stadig at betegne som nicheprodukter, men kategorien optager mere og mere hyldeplads i de danske dagligvarebutikker. Sidste år steg salget af vegetariske produkter således med 22 pct. herhjemme, ifølge analysevirksomheden Nielsen.

Og det er især de yngre generationer, der har i stigende grad har rettet fokus på vegetariske produkter som et alternativ til kød, viser en tidligere global undersøgelse fra Nielsen.

Således svarer 36 pct. af Generation Z mellem 15 og 20 år, at de enten er stærkt enige eller noget enig i udsagnet om, at de har fokus på fødevarer, som en alternativ proteinkilde til kød.

Hos de 21-34-årige, de såkaldte Millennials, og hos Generation X mellem 35 og 49 år, er det tilsvarende 28 og 21 pct.

De forbrugere, der interesserer sig mindst for vegetariske alternativer til kød, er aldersgruppen 50-64 år, hvor kun 13 pct. tilkendegiver, at de har fokus på alternative proteinkilder til kød, mens aldersgruppen 65+ følger efter med 19 pct.

Vækst på 60 pct.

I discountkæden Rema 1000 mærker man ligeledes en stigende interesse for plantebaserede alternativer til kød. Siden 2015 har Rema 1000 haft plantebaseret fars på frost i sortimentet, og serien fra Hälsans Kök, der blandt andet består af burgere, nuggets, schnitzler og pølser, er en stor succes i Rema 1000-butikkerne.

- Vi har en vækst på produkterne på 60 pct., selvfølgelig fra et lavt udgangspunkt, men det ser ud til at fortsætte, og det er bestemt noget, vi har fokus på, siger Jonas Garly Sørensen, kategorichef hos Rema 1000.

Siden oktober 2017 har Rema 1000 ligeledes haft Naturli øko hakket veggi og Naturli øko hakket veggi bites i butikkerne, og kategorichefen forventer, at forbrugernes appetit for vegetar-produkter er stigende.

- Vi har også netop introduceret en række plantebaserede hverdagsretter i vores madplan i appen, ligesom vi har startet et samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, fortæller Jonas Garly Sørensen om de seneste vegetariske initiativer i Rema 1000.

I en helt ny undersøgelse foretaget af Wilke for Fødevarewatch forventer 17 pct., at de vil reducere deres kødforbrug i 2018 sammenlignet med sidste år.

Opdateret 10. nov 2020