Rema-købmand vil gøre historisk citybutik til en succes

Reitan 20. sep 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Uventede tilbud kan pludselig opstå, hvorefter man får kort betænkningstid til enten at slå til eller blive, hvor man er.

Sådan var det også for Rema 1000-købmand Martin Louring.

Han drev i forvejen en Rema 1000 på Nørre Allé i det centrale Aarhus på tredje år.

Og her havde han bestemt ingen aktuelle planer om nye udfordringer, lige indtil en juni-dag i uge 24, da en opringning fra regionschef Klaus Pedersen ændrede Martin Lourings fremtidsplaner.

Efter Kiwis lukning i Danmark var der i starten af juni faldet klarhed over størstedelen af butikkernes fremtid.

Mens Dansk Supermarked slugte 81 Kiwi-butikker, endte Rema 1000 med at overtage seks, heriblandt en butik på Vesterbro Torv 10 i Aarhus.

En butik, der igennem 40 år har huset tre andre dagligvarekæder, siden John Hansen, tidligere Favør-formand og senere bestyrelsesmedlem i SuperBest, åbnede en Favør på adressen i 1977.

Da Martin Louring pludselig fik tilbuddet om at overtage Vesterbro Torv-butikken på 765 kvm., skulle den erfarne Rema 1000-købmand heller ikke betænke sig ret længe, før han sagde ja til at skifte butik.

- Butikken har et større salgsareal end i Nørre Allé og giver mulighed for bedre varepræsentationer og luft mellem varerne. Ude foran butikken får vi et langt bedre areal end før. Vesterbro Torv er en spændende beliggenhed i byen, og jeg ser kun SuperBrugsen (lige overfor, red.) som en fordel, da vi byder ind med andre varer, og vi sammen kan tiltrække kunder til området, siger Martin Louring.

Høje ambitioner
Det er den 54-årige købmands tredje butik i Rema 1000-regi og den anden citybutik i rækken.

I Nørre Allé var butikken nyopført. Denne gang er det væsentligt anderledes.

Efter Kiwis butikslukning har Martin Louring selv haft stor indflydelse på indretningen og forbedringerne i butikken.

- Vi har fået et ældre hus til at se yngre ud, og butikken lever bestemt op til mine forventninger, siger Rema 1000-købmanden i en kort åbningstale i baglokalet blandt Rema 1000-folk, medarbejdere og familie.

Kort forinden har Martin Louring haft travlt med at byde kunderne velkommen og uddele røde roser.

Tilbage i tiden var det muligt at parkere ovenpå butikkens tag. I dag er det nærmest udelukkende gående og cyklende kunder, der kommer til butikken.

Det giver selvsagt en mindre indkøbskurv, men omvendt en langt større kundestrøm.

Og den erfarne købmand har da også høje ambitioner om, at der med tiden nok skal blive særdeles travlt ved de fire kasselinjer.

- Vi skal gerne over 2.500 kunder om dagen. Min ambition er 3.000 kunder om dagen inden et år, så vi skal virkelig konvertere kunder for at leve op til vores ambitioner, siger han.

Erfaring med byboer
Butikken er indrettet med et stort forområde med tilbudsvarer efterfulgt af frugt og grønt-afdelingen, kølere med kød og en conveniencekøler med blandt andet sandwich og salater.

Ifølge købmanden vil butikken især være stærk på områder som økologi, frugt og grønt samt specialvarer som laktose- og glutenfri produkter.

Erfaringen med byboernes indkøbsvaner er kun en fordel i den opgave, der venter med at gøre butikken til en succes med en stor, fast kundeskare.

- Du kan være meget stolt af din butik. Med erfaringen fra Nørre Alle, som du drev med stor succes, ved du allerede, hvad der skal til for at få succes i midbyen. Det er en anden opgave end i andre butikker, og åbningen her på Vesterbro Torv er med til at gøre vores brand endnu stærkere i byen, siger Mads Nysted, salgsdirektør i Rema 1000 i en tale til købmanden.

Pres på
Normalt har Rema 1000 god tid til at planlægge alle detaljer i forbindelse med åbningen af en ny butik. Denne gang har den proces selvsagt været noget mere komprimeret.

I første omgang var planen sågar at åbne butikken allerede i uge 28, kun fire uger efter overtagelsen.

- Men den oprindelige plan pressede alle, og derfor var det en god beslutning at vente med åbningen, fortæller Mads Nysted, der er sikker på, at Martin Louring er den helt købmand til butikken.

I alt har Martin Louring ansat 40 medarbejdere til butikken. De er en god blanding af tidligere Kiwi-medarbejdere, nyansatte og gamle medarbejdere fra butikken på Nørre Allé.

Opdateret 10. nov 2020