Rema kan runde 300 butikker næste år
Kursen er stadig klar: Norskejede Rema 1000 vil være den største dagligvarekæde i Danmark målt på omsætning.
Efter mange år med dagligvaremarkedets højeste vækst - og en fordobling af omsætningen cirka hvert femte år - er der stadig tryk på kedlerne i virksomheden med base lidt udenfor Horsens.
Med åbningen af kædens butik nummer 283 her i landet på Grønlandsvej i Næstved 17. november tager Rema endnu et lille skridt mod 300 danske butikker, som var kædens gamle mål, indtil barren blev løftet til 400 - med plads til flere.
Efter butikken i Næstved kommer der en enkelt åbning mere i år, så der ved udgangen af 2016 er 284 butikker - mod 270 ved nytår.
I nogle år har det været svært for Rema 1000 at leve op til sine egne ekspansionsmål, men nu er kæden kommet tæt på at levere efter ambitionerne.
- Vi skal ligge i det niveau, der hedder 15-25 flere butikker om året. Jeg kan sige, at vores pipeline og organisation i forhold til butiksudvikling ligger sådan til, at vi med sikkerhed også kommer til at ligge i det niveau til næste år, siger Rema 1000s adm. direktør gennem nu 11 år, Henrik Burkal, til Dansk Handelsblad.
300 danske butikker
Dermed kræver det ikke så megen hovedregning at komme frem til, at Rema i 2017 - efter 23 år i Danmark - når op på de første 300 butikker. Det er tre fjerdedele af vejen mod de 400 butikker, som er det aktuelle mål.
- 300 butikker vil være en milepæl, som jeg har en forventning om, at vi gerne skulle nå til næste år. Med butiksprojekter kan der ske mange ting undervejs. Men jeg tror på, at hvis det ikke bliver slutningen af 2017, bliver det i starten af 2018, siger Henrik Burkal.
Dansk Supermarkeds markedsleder Netto, hvis førsteplads på markedet Rema stiler efter at overtage, har 461 butikker.
Med det aktuelle tempo vil Rema kunne nå 400 danske butikker på fire til syv år - altså allersenest i 2025. Og Rema stopper næppe der.
- Det får tiden vise. I Norge har vi omkring 550 butikker. Men jeg synes, at det er vigtigt, er, at hver enkelt butik er sund, sund for købmanden og for virksomheden som helhed, siger Henrik Burkal.
Mens han hellere end gerne taler om kædens vækst historisk set, er der lukket helt ned for meldinger om omsætningsudviklingen i år, hvor flere års discountbølge ellers er blevet til et mindre skvulp. Set under et var segmentet kun vokset med 1,1 pct. i de første otte måneder af 2016.
En lang årrække med vækstprocenter tæt på 10 eller over - plus tilgangen af 14 nye butikker i år - gør det mest sandsynligt, at Rema stadig vokser mere end den gennemsnitlige discountkonkurrent.
Men Henrik Burkal holder salgstallene for sig selv. Hårdt presset medgiver han dog, at kæden også i år oplever vækst.
Punktum.
10.000 Rema-ansatte
Så er meddelsomheden større, hvad angår endnu et pænt rundt tal, der spejler kædens udvikling.
Her i november kan Rema fejre, at kæden og dens købmænd nu er oppe på at beskæftige i alt 10.000 mennesker her i landet - fra flaskedrenge til direktører. Det er en tilgang på cirka 500 det sidste år.
- Det er en milepæl. Det er jo en heftig vækst, vi har været igennem de sidste mange år, og det kan jo næsten være helt uvirkeligt nogle gange, at virksomheden kan vokse så hurtigt. Men grunden til, at vi kan vokse så hurtigt, er den måde, vi er struktureret på - med selvstændige franchise-købmænd i butikkerne. Det gør jo, at hver enkelt har sin egen virksomhed med egne mennesker ansat, og det giver altså en anden nærhed til medarbejderne. Jeg er ret sikker på, at det medvirker til, at vi kan absorbere den vækst, siger Henrik Burkal.
Hovedkontoret i Horsens ligger sammen med Rema-ejede Reitan Distributions lager, og til sammen arbejder der 850 mennesker dér.
De sidste godt 9000 befinder sig ude i butikkerne, hvor slaget skal slås om de kunder, som i Remas optik er ”vores øverste chef”.
Lige som i den øvrige del af branchen udgør ungarbejdere med kortere timetal en pæn andel af styrken, og Remas topchef understreger, hvor vigtigt det er for kædens købmænd at sørge for, at budskabet om ”kunden er vores øverste chef” bliver båret helt ud til den enkelte medarbejder”.
- Der er stor spredning på faste voksne medarbejdere og deltidsmedarbejdere, både over og under 18 år. Jeg har ikke tal på, hvor mange der er i de forskellige grupper. Men det er klart, at det er 10.000 sjæle - ikke 10.000 fuldtidsansatte, siger Henrik Burkal.
Det sidste runde tal, som topchefen i Rema, kan melde ud på den kølige, men smukke efterårsmandag i november, hvor Dansk Handelsblad er på besøg på hovedkontoret, angår Reitan Distribution, som nu leverer varer til tæt på 1000 butikker.
Udover at vokse i takt med moderselskabet Rema 1000 har logistikselskabet især opbygget en stor kundeskare i conveniencesegmentet.
De senest tilkomne er de stationsbutikker, som Circle K beholder efter sin ejers køb af Shell i Danmark. Det udløste en stor kabale, hvor mange stationer skiftede skilte. Godt 300 tidligere Statoil- og Shellstationer er nu i Circle K.
Henrik Burkal
- Født 1967
- Gift, to døtre
1992: Cand. merc.
2001: MBA
1991: Administrationschef, direktionssekretær Netto, Tyskland og Danmark
1995: Direktionssekretær, vice president, CCI Europe
2005-: Adm. direktør Rema 1000 Danmark
2008-: Adm. direktør Reitan Distribution
Flere bestyrelsesposter, bl.a. Rema 1000 Norge, EDC