Rema 1000 i offensiven på rekrutteringsfronten

Reitan 10. apr 2017 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Med en vækststrategi på 15-25 nye butikker om året og en forøgelse med over 100 butikker over en årrække er Rema 1000 gået i offensiven for at sikre sig det bedste udvalg af fremtidens købmænd.

Rema 1000s egen to-årige talentuddannelse med mere end 40 talenter på uddannelsen sender et klart signal om, at kæden ønsker at rekruttere en stor del af fremtidens købmænd indefra. Men den ambitiøse plan betyder også, at flere købmænd skal hentes eksternt, f.eks. fra konkurrenter og den øvrige detailbranche. Derfor har Rema 1000 fra midten af februar iværksat en rekrutteringskampagne under overskrifter som "købmand på 1. klasse” og ”Er der en vinder gemt i dig?”.

Omdrejningspunktet for kampagnen er købmandshistorier fra kædens eget bagland. F.eks. Edin Hasanbegovic, der flygtede fra Jugoslavien som 14-årig og i dag driver Rema 1000-butik i Svendborg, og Brian Sonne, der som ledig kom i en praktik i en Rema 1000 og i dag driver sin egen butik.

Ifølge HR-direktør Michael Skou har kampagnen fået meget opmærksomhed, ligesom mange har været inde at læse og like historierne.

- Vi har fået flere henvendelser, og vores regionschefer har også kunnet mærke en anden interesse. Nu er vi lige kommet i gang med de her gode købmandshistorier, der fortæller, hvem vi er som virksomhed, og som er meget mere målrettet end et traditionelt stillingsopslag, fortæller Michael Skou, HR-direktør hos Rema 1000, om rekrutteringskampagnen.

Personer med stor drivkraft

Med Rema 1000s vækstfortælling in mente og udsigten til en særdeles attraktiv indkomst kunne man måske forvente en ganske stor søgning til jobbet som selvstændig Rema 1000-købmænd, men det overraskede selv Michael Skou, at der ikke var flere kandidater, da han tiltrådte som HR-direktør i maj sidste år.

- Vi gør mange rigtige ting, men jeg undrede mig over, at der ikke var større søgning til jobbet som Rema 1000-købmand. Nogle har måske været i tvivl om, hvordan de skulle komme i kontakt med os og få mere at vide om jobbet. Andre har måske set os som et lukket system, selv om vi bestemt ikke er det, siger HR-direktøren.

Michael Skou fortæller, at Rema 1000 både får forespørgsler gennem eksisterende købmænd og regionschefer, mens andre kandidater sender en direkte ansøgning via virksomhedens hjemmeside. Derfor er det også svært at gøre op, hvor mange henvendelser Rema 1000 får om året, men forventningen er fremover her 100 ansøgere.

- Vi har nogle helt fantastiske købmand, men vi vil også gerne sikre os de bedste købmænd fremover. For os handler det om personen. Vi skriver kontrakt med købmænd, der besidder en stor drivkraft og har en oprigtig lyst til at drive egen butik og løfte det ansvar.

- Det er vigtigt, at man forstår vores værdier og kan arbejde værdibaseret. Vi vil gerne have endnu flere kvinder, og vi ved, at der er rigtig mange dygtige kvindelige købmænd. I sidste ende er målet altid at skrive kontrakt med den bedst egnede, men det er også vigtigt at få sagt, at kvinder sagtens kan få stor succes i Rema 1000, siger Michael Skou.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?