Reitangruppen på vækstjagt

Reitan 17. mar 2017 -
Foto: Reitangruppen

Dagen før præsentationen af Reitangruppens årsregnskab, publicerede Aftenposten en nyhed, som Reitangruppens ledelse godt kunne have undværet. Aftenposten havde fået indblik i en fortrolig rapport fra analyseselskabet Nielsen, der viste, at Rema 1000 havde en organisk omsætningsnedgang på 3,6 pct. i februar i år.

Et tilsvarende fald har Rema 1000 aldrig oplevet, og ifølge Aftenpostens oplysninger betød det, at Rema 1000s markedsandel faldt med 0,6 pct. til samlet 23,5 pct. på hjemme-markedet.

Til sammenligning voksede Kiwis markedsandel med 0,9 pct. og nærmer sig med en andel på 21,3 pct. af det norske dagligvaremarked nu Rema 1000 med hastige skridt. Selv om der var forlydender om en yderst begrænset vækst for Rema 1000 i Norge i 2016 forud for regnskabsfremlæggelsen, præsterede Rema 1000 alligevel at løfte omsætningen i Norge med 2,1 mia. norske kr. ca. 1,7 mia. danske kr., mens det tilsvarende tal for Danmark var lige under en mia. kr.

Langsigtede vækstplaner

Det er dog værd at notere sig, at den organiske vækst i Remas norske butiksnet lå på 0,7 pct. sidste år, ifølge Ole Robert Reitan, mens den var på 3,3 pct. i Danmark. I runde tal svarer det til, at væksten i de 270 danske butikker, der var med hele året, lå på 1,4 mio. kr. i snit sidste år.

Under regnskabsfremlæggelsen påpegede adm. direktør Ole Robert Reitan, at Rema 1000 forbereder videre vækst i Norge fremover, mens finansdirektør Kristin Genton understregede, at 94 pct. af Reitangruppens værdiskabning reinvesteres i virksomheden for at sikre en langsigtede lønsom vækst.

Direkte adspurgt, om Reitangruppens vækst ikke i højere grad skal hentes udenfor Norge i årene fremover, var finansdirektøren kort og klar i budskabet.

- Vi går både efter vækst i Norge og på vores udenlandske markeder, herunder Danmark, sagde Kristin Genton.

Et af de forretningsområder, Reitangruppen har allerstørst forventninger til skal drive en betydelig vækst i kerneforretningen, er Reitan Convenience, som med de seks forskellige formater Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski, R-kiosk og Lietuvos Spauda i dag opererer i syv lande i Norden og Baltikum.

Reitan Convenience oplevede en yderst beskeden vækst i 2016, men langt mere vækst er på vej, hvis det står til Reitan Conveniences adm. direktør Johannes Sangnes.

- Min drøm er at doble antallet af butikker og mere end fordoble omsætningen indenfor 10 år, sagde han under regnskabsfremlæggelsen.

Her kom det samtidig frem, at Reitangruppen vil investere endnu mere udenfor virksom-hedens traditionelle forretningsområder. Blandt andet i åbningen af flere brintstationer i Norge samt i et nyt kyllingeslagteri, der bliver Norges største.

Opdateret 10. nov 2020