Reitan vil kapre flere foodservicekunder

Reitan 19. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Indkøbs- og salgsdirektør Merete Kjærgaard, Reitan Distribution Foto: Reitan
  • Flammen er bare den første i en række af foodservicekunder hos Reitan Distribution. Målet er at få flere restauranter med faste koncepter på kundelisten

Umiddelbart virker det som et helt nyt forretningsben, når Reitan Distribution i dag melder ud, at virksomheden fremover skal levere alle råvarer til restaurantkæden Flammen, der har 16 restauranter med et fast kød- og salatbar-koncept.

Men spørger man indkøbs- og salgsdirektør i Reitan Distribution Merete Kjærgaard, er det et helt naturligt skridt for at udvide Reitans forretning i Danmark.

- Det er et ønske, vi længe har haft. Vi har gennem årene oparbejdet en lang række kompetencer med at udvikle foodprodukter og koncepter i samarbejde med vores convenience-partnere; det er de kompetencer, vi udnytter i samarbejdet med Flammen, siger Merete Kjærgaard.

Hun henviser til, at Reitan Distribution i dag – udover at servicere sin ejer Rema 1000 – også leverer varer til convenience-kæderne 7-Eleven, OK Plus, Circle K og blandt andre Shell via BFI Indkøb.

- Vi har opbygget en kategoriorganisation, der udvikler convenienceprodukter sammen med vores kunder, og derudover trækker vi på kompetencerne hos vores mange leverandører. Måske vil vi få brug for enkelte nye leverandører, men vi forventer en stor synergieffekt ved at bevæge os længere ind på foodservice-området. Vores nye kunder vil kunne udnytte nogle af de produkter, vi har i forvejen, men der skal også udvikles produkter, som ingen andre har, siger Merete Kjærgaard.

Hun tilføjer, at det ikke er gourmetrestauranter, Reitan går efter.

- Vi forventer ikke, at high end-spisesteder af den type, der pludselig skal have en helt speciel svamp, der vokser på kalkholdig jord, vil søge os. Det er de spisesteder, der har et mere fast koncept med et fast sortiment, der er vores målgruppe, og hvor vi kan hente synergier, siger Merete Kjærgaard.

- På det område kan Reitan til gengæld levere noget, som andre måske ikke kan, i og med vi har en bred erfaring med at arbejde omkostningseffektivt gennem hele værdikæden, fra produktet bliver sourcet ind, til det lander hos enten Rema 1000 eller vores convenience-partnere.

 

Også i Norge

I dag står Rema 1000 for langt den største del – omkring 80 pct. - af omsætningen i Reitan Distribution, men på længere sigt vil convenience- og foodservice komme til at fylde mere. Hvor meget, vil Merete Kjærgaard dog ikke sætte tal på.

- Vi har ikke sat et fast mål, siger hun.

På spørgsmålet om, hvorvidt de store foodservicevirksomheder som Dagrofa Foodservice, Hørkram og Dansk Cater skal frygte en ny, stor konkurrent på området, griner Merete Kjærgaard.

- Som vi gør i hele vores forretning, handler det om at lægge sten på sten og at have vilje og tålmodighed. Vi skal gøre det godt fra begyndelsen, og det er ikke til at vide, hvor vi er om fem år. Men jeg tror, at markedet har brug for os, siger hun.

Reitan Conveniences spritnye cafe-kæde Caffeine er også på kundelisten hos Reitan Distribution. Den åbnede sin første og foreløbig eneste cafe i Kastrup Lufthavn i begyndelsen af corona-pandemien, men der er planer om flere.

Ideen om at kaste sig over foodservice er ikke unik for Reitan i Danmark. I april meldte Reitan Norge ud, at man ville kaste sig over foodservicemarkedet med kunder som hoteller, restauranter og cateringvirksomheder.

 

Opdateret 19. maj 2021