Over 300 købmænd må undvære KFIs støtte
Ifølge definitionen på "den frie danske købmand", som den særdeles velhavende købmandsfond KFI har lagt på sin nye hjemmeside, falder mange små butikker udenfor de krav, der berettiger dem til støtte.
Med KFIs formulering er en støtteberettiget købmand nemlig "en person, der driver mindst én fysisk butik, som primært handler med et bredt sortiment af dagligvarer. Typisk med et salgsareal på mindst 450 kvm. og en årlig omsætning over 15-20 mio. kr."
Butikkerne i Min Købmand eller Let-Køb er ikke store nok, og selv i Spar-kæden for de lidt større butikker, kan det knibe.
Ifølge KFIs adm. direktør Jesper Loiborg skal omsætnings- og arealgrænserne ikke opfattes som absolutte - hvis der ellers er potentiale til betydelig vækst.
Men med en fremtrædende placering på KFIs nye hjemmeside, bliver den praksis i fonden, som har været gældende det sidste par år, nu gjort meget synlig.
- Det er i virkeligheden også for at guide de købmænd, der kunne tænkes at ringe på vores dør for at få støtte - en slags forventnings-afstemning. Vi vil meget gerne snakke med alle. Men hvis man vil sikre sig, at det er super-relevant, så kan man lade sig rådføre af det her, siger Jesper Loiborg.
60 års historie bestemmer
De omkring 200 Min Købmand og ca. 110 Let-Køb udgør til sammen med et mindre antal butikker i Spar cirka halvdelen af omkring 650 butikker i Dagrofas kæder.
- Falder man helt udenfor definitionen, er man stadig meget velkommen til et møde, og vi vil gerne prøve at hjælpe videre på den ene eller anden måde. Men hvis vi skal fokusere på dem, vi skal hjælpe, ifølge den intention, som fondens stiftere havde for mange år siden, så er det "reglerne", siger Jesper Loiborg.
- Vi kan jo ikke rigtigt lave om på det. Kun hvis man lavede om på strategien. Men stifternes vilje kan vi ikke røre ved, siger han.
Den første forløber for det nuværende KFI går helt tilbage til 1955. 12. december kan fonden derfor fejre sin 60 års fødselsdag.
Set i lyset af et oprindeligt formål om at støtte "større supermarkeder" er den tolkning, som KFIs bestyrelse nåede frem til i 2013, stadig noget bredere.
- I dag ville man nok sige, at det f.eks. er en Meny. Men så var vores mulighed for at støtte dygtige købmænd jo meget begrænset. Den gang mente man, at fremtidens butik var supermarkedet. Men oversat til 2013-sprog er det normale jo snarere discount-formatet på op til 1200 kvm., siger Jesper Loiborg.
Købmænd går discount
I tiden før et dramatisk direktørskifte i 2012 var det helt overvejende de store SuperBest-supermarkeder, som KFI investerede i.
I dag er købmandssektorens discountkæder, Rema 1000 og Kiwi, også inde i varmen hos KFI - ikke mindst takket være den franchise-model, som nu også breder sig i Kiwi, og som KFI har skubbet på for at få i gang.
- Hvis der ingen udsigt var til, at franchisekonceptet ville lykkes, så var vores direkte engagement med butiksetableringer i Kiwi noget tvivlsomt, medgiver Loiborg.
Rene online-købmænd er til gengæld ikke støtteberettigede i den opdaterede strategi. Det kræver mindst én fysisk butik.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: Helle-Karin Helstrand