Meny-butikker hæver omsætning med syv procent
Et halvt år efter Menys debut i Danmark melder kæden om en gennemsnitlig vækst på syv procent i de 120 Meny-butikker.
- Der er to hovedårsager til vores store succes. Den ene er, at det er lykkedes os at skabe et koncept, som kunderne kan forstå, og som differentierer os fra resten af branchen. Konceptet er gennemført lige fra vores markedsføring, som blandt andet er sket via tv-reklamer, og ud i butikkerne, siger direktør i Dagrofas Købmandshuset, der står bag Meny, Jørgen Nielsen.
Den anden årsag til kædens fremgang er ifølge Jørgen Nielsen, at der er skabt en anden og mere fremadrettet stemning blandt købmændene, der langt fra altid var enige i de tidligere kæder Eurospar og SuperBest.
- Det er lykkedes os at ændre kulturen dramatisk – blandt andet gennem fællesmøder, uddannelse og bootcamps for både købmænd og medarbejdere. Vi er kommet ud af en negativ spiral, og det har været med til at øge omsætningen og har hævet vores markesandel med 0,3 procentpoint, siger Jørgen Nielsen og tilføjer, at kædens konsulenter løbende evaluere de enkelte butikker på alt fra butikkens udseende udvendig og indvendig til købmandens holdning og konceptets gennemførelse.
- Derudover foretager vi løbende exit-målinger på kunder. De viser lige nu, at 87 pct. af kunderne oplever vores butikker som gode eller meget gode, mens kun tre procent siger, at de havde forestillet sig noget andet, siger Jørgen Nielsen.
Udvikling og uddannelse skal fortsætte
Men udviklingen af konceptet er ifølge direktøren langt fra slut.
- Den fysiske indretning af butikkerne er sket igennem to bølger. Den første skete i forbindelse med åbningen. Den anden, den vi kalder ”at give huset den anden gang maling”, er sket i september, hvor butikker, der ikke havde alle konceptelementer, har fået det. Når det kommer til selve konceptet, har vi i år tre gange konceptstop med evalueringer, og der er nu flere forandringer på vej, siger Jørgen Nielsen, der dog ikke vil løfte sløret for de nye tiltag.
- Men udviklingen af et koncept er et endeløst hjul, som man aldrig må stoppe. Gør man det, begynder det at rulle den forkerte vej, og så mister konceptet sin værdi, og butikkerne mister kunder, siger han.
Kæden inviterer derfor til fire årlige, obligatoriske dialogmøder mellem kædekontor og butiksledelse – og derudover kører Dagrofas såkaldte begejstringskonsulent Kim Babbel sammen med to medarbejdere 365 dage om året ud i kædens butikker for at videreudvikle medarbejdere, der også skal uddannes via e-learning.
- Men det er klart, at ikke alle købmænd er kommet lige langt på rejsen til det endelig mål. Der er en stor gruppe, der både kan og vil. En mindre gruppe, der vil, men som skal have mere hjælp, og så er der et par butikker, som hverken kan eller vil. Over for dem er vi er nødt til at have en konsekvent holdning. Konsekvensen kan være, at vi må sige farvel til nogle købmænd, der ikke ønsker at gennemføre og leve i Meny-konceptet, siger Jørgen Nielsen.
tekst og fot: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk