Lokal Rema vil vinde på sammenhold, pris og nærhed

Reitan 3. okt 2018 -
This describes the image
||| Både købmand Jesper Bové og souschef Daniel Ingemann arbejdede i den lokale SuperBrugsen, inden de åbnede Rema 1 få hundrede meter derfra. Foto: Helle-Karin Helstrand|Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Man kan godt byde kunderne på en smagsprøve, selv om d

Kommer man fra syd ad hovedvej 180, der går lige gennem Støvring, møder man Rema 1000 som den første af byens fem dagligvarebutikker.

Fortsætter man gennem byen, kommer konkurrenterne på en perlerække - både Meny, Netto, Aldi og SuperBrugsen. Meny og Aldi er for nylig rykket i helt nye lokaler, mens SuperBrugsen har bygget om og udvidet.

- Vi er rigtig gode til hverdag og til madpakker og har også det gode kød til weekenden. Og så er vi butikken, hvor de ansatte kender navnene på kunderne, og hvor man også bruger tid på at snakke med dem. Vi har ikke fem minutter til alle hver dag, men vi har altid tid til at hilse på folk, siger købmand Jesper Buus Bové, der vil være kendt som byens lokale købmand.

Mange konkurrenter

Udover byens fem dagligvarebutikker har byen en bager og en slagter samt et udvalg af specialbutikker.

Kort efter Rema 1000's åbning i maj sidste år lukkede først Kiwi, og i foråret lukkede også Fakta. Men konkurrencen er fortsat hård.

Byen har nemlig kun knap 8.000 indbyggere, og på vej mod Aalborg, hvor en del af byens indbyggere arbejder, passerer man Svenstrup, der også har en bred vifte af butikker. Tættere på Aalborg ligger shoppingcentret City Syd med Bilka.

- Aldi og Netto er vores nærmeste konkurrenter. De fleste af vores kunder kommer fra en radius af 10 km, men vi har også kunder, der kører 20 km for at komme i Rema 1000. Støvring er med sit udvalg af butikker en god by. Man behøver ikke køre til Aalborg, og udvalget af butikker er med til at trække kunder til, siger Jesper Bové og bliver suppleret af sin souschef Daniel Ingemann Christiansen:

- Konkurrence er sundt og med til at holde os i gang.

[caption id="attachment_73120" align="alignnone" width="696"] Man kan godt byde kunderne på en smagsprøve, selv om det kun er torsdag, og stedet er en discountbutik. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Lavere pris på 100 varer

Da Jesper Bové åbnede butikken, forlod han den lokale SuperBrugs, og med sig tog han både Daniel som souschef og Jeanette Jensen som førstemand.

- Jeg havde været i Coop i 21 år og trængte til at prøve noget nyt, og jeg kunne godt se mig selv som selvstændig købmand, siger Jesper Bové.

- Kunderne ved godt, hvad varerne koster i de andre butikker, og nogle varer er de samme, hvor man end køber dem. Derfor ligger vi prismæssigt lidt under de andre discountbutikker på op mod 100 varer. Vi har fra begyndelsen satset på at sælge mange varer og så tjene lidt mindre på den enkelte. Vi har været gode til at købe de varer, kunderne gerne vil have. Alt i alt har det givet os en rigtig god start, fortæller købmanden.

Populære spotvarer

Rema 1000 har også et udvalg af spotvarer, der er med til at trække kunder i butikken.

- Når bare spotvarerne ikke roder, og vi har dem på hylden, når kunderne kommer, så er de populære. Varer som Kaj Bojesens fugl eller underbukser fra Bjørn Borg, som vi har haft, er en del billigere end andre steder. De sælger godt, siger Daniel Ingemann.

- Men det kan godt være svært at sikre, at vi får præcis det antal hjem, som vi kan sælge. Lige nu bestiller jeg til foråret, supplerer købmanden.

For at sikre, at der er så lidt rod omkring spotvarerne som muligt, bliver halvdelen af spotstativerne fyldt op på lageret, så de kan køres ind i butikken lørdag aften eller søndag morgen, når den nye tilbudsavis starter.

- Så samler vi resten af sidste uges tilbud på nogle få borde, siger Daniel Ingemann.

- Vi skal altid have i baghovedet, at vi får gæster hver dag. Får man gæster derhjemme, sørger man for, at der ser pænt ud. Sådan skal det være her hver dag, siger Jesper Bové.

[caption id="attachment_73121" align="alignnone" width="696"] Butikken har stor glæde af at pakke spotbordene på lageret, så de er klar, til tilbudsavisen begynder. Det giver mindre rod i butikken. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Dobbelt så mange ansatte

Et sikkert tegn på, at forretningen går godt, er den øgede bemanding.

- Da vi ikke helt vidste, hvor meget vi kunne sælge, startede vi ud med kun at være os tre fra SuperBrugsen og nogle unge til kassen. Nu har vi stort set fordoblet bemandingen og er 15 faste, når vi tæller fleksjobbere og to elever med, fortæller købmanden.

Men hvordan får man succes i en by, der allerede har butikker nok?

- Det er oplagt at sige, at det skyldes, at vores brand er populært, for det er det, og borgerne i Støvring havde ventet på at få en Rema 1000. Men det kan altså ikke gøre det alene, siger Daniel Ingemann.

- Man skal være glad, når man er på arbejde, så er kunderne det også. Det betyder helt sikkert også noget, at vi er et godt team. Vi kender hinanden godt og har et godt sammenhold, siger Jesper Bové.

- Vi har sammen skabt en god kultur, som gælder fra toppen til den yngste medarbejder. En god kultur skaber man ved at tage udgangspunkt i sig selv og være, som man gerne vil have, de andre er. Når man fungerer i et godt team og kender hinanden, betyder det heller ikke noget, hvis der kommer en lidt mere skarp tonen i en presset situation, siger Daniel Ingemann.

Grisefest i Rema

De to er enige om, at deres lokale tilknytning også betyder meget for butikkens gode udvikling.

- Kunderne kender os også – og vi dem. Jesper bor lige bag butikken, og jeg bor en halv km væk. Vores unge medarbejdere bor også i byen - eller er i hvert fald vokset op her. Kunderne handler hos Line og Emil, som de kender. Det er også lettere at få tilgivelse, når det er Jeanette, der fortæller, at en vare på tilbud er udsolgt, men at hun får varen hjem igen i morgen, siger Daniel Ingemann.

Selv om Rema 1000 er bemandet som en discountbutik, skal der være tid til at deltage i lokale arrangementer.

- Vi er med i Støvring Handelstandforening, selv om vi er en discountbutik. Vi kan ikke altid stille op med fem mand, når der sker noget, for vi skal også fylde op i butikken. Men vi er der. Når der om kort tid skal være modeshow, har vi en stand, og vi deltog også i byfesten, siger Jesper Bové.

- Sidste sommer havde vi vores egen grisefest sammen med den lokale Slagter Carlsen. Kunderne var inviteret til gratis helstegt pattegris, og der kom 5-600. Efter fem kvarter var der ikke mere, fortæller Daniel Ingemann.

Fakta om Rema 1000 i Støvring:

  • Købmand Jesper Buus Bové
  • 40 ansatte – heraf 15 faste inkl. fleksjobbere
  • salgsareal: 660 kvm
Opdateret 10. nov 2020