Kvantespring i Rema-købmændenes indtjening

Reitan 11. jun 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
De solide regnskabstal smitter også af på Remas købmand. Her ses den nyvalgte købmandsrepræsentant i Rema 1000-bestyrelsen, Lise Leander, fra Stavtrup ved Aarhus. Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Den gennemsnitlige millionindtjening for de 357 franchisekøbmænd i Rema 1000 nåede sidste år et nyt niveau 

Det er muligt, at de på konkurrenternes hovedkontorer skæver mest til vækstprocenten hos Rema 1000. Den plejer at være markedets højeste, men dog ikke i 2020 hvor den korte Løvbjerg-kæde med 15 butikker snuppede vækst-titlen.

Men er der ét nøgletal, som interesserer landets købmænd og butikschefer mest, så er det nok den gennemsnitlige indtjening blandt de 357 franchisetagere, der driver kædens butikker. I 2020 nåede den et rekordniveau, som kan blive svær at slå.

- De seneste tre år forud har købmændene haft et gennemsnitligt resultat før ejerløn, som vi kalder det, på 1,4 mio. kr.  Sidste år blev det på 2,0 mio. kr., siger Remas adm. direktør Henrik Burkal.

 

Butiksomsætning passerer 50 mio. 

Den generelt positive corona-effekt på dagligvarebranchens resultater slår også igennem her. Men den står ikke alene. 

- Det var jo et specielt år. Så det skyldes en kombination af et øget salg på grund af corona, at kunderne handlede lidt anderledes. Men også en stram omkostningsstyring og svind-styring, som vi har arbejdet med gennem længere tid. Det at sælge varer billigt og samtidig tjene penge på det, det er jo et håndværk. Så derfor er vi rigtigt glade for vores model med de selvstændige købmænd, siger Remas topchef.

 

Den gennemsnitlige omsætning i Rema-butikkerne passerede for første gang en milepæl på 50 mio. kr. – 52,3 mio. kr. blev det til. Det er et niveau, som ikke så mange af konkurrenternes butikker når.

- Købmændenes nærhed og fokus i den enkelte butik og i de enkelte lokalsamfund betyder også, at vi sælger meget mere per kvadratmeter end vores nærmeste konkurrenter. Det giver os jo en fordel på omkostningerne, der gør, at danskerne i de tilbagemeldinger, vi får, føler, at de får mest for pengene – samtidig med, at købmændene tjener gode penge, siger Henrik Burkal.

Opdateret 11. jun 2021