Kort & Godts 7-Eleven-kiosker øger omsætning med 5 pct.
De seneste tre år har Kort & Godt lukket i alt 14 urentable 7-Eleven-butikker. De fem lukkede i begyndelsen af 2019, og det har ført til et fald på 24 mio. kr. i den samlede nettoomsætning i 2019.
Det fremgår det af det netop offentliggjorte regnskab. Her skriver ledelsen, at årsagen til den faldende rentabilitet i enkelte butikker er det faldende billetsalg, der skyldes, at togpassagererne køber billetter digitalt.
Kort & Godt driver i alt 63 butikker på togstationer i hele landet. Det sker som en del af en masterfranchiseaftale med Reitan Convenience, der ejer 7 Eleven i Danmark.
Den samlede omsætning landede i 2019 på 888 mio. kr. mod 893 mio. kr. i 2018. Resultatet efter skat lå på 20,5 mio. kr. mod 25,9 mio. kr. i 2018.
Ledelsen beskriver resultatet som tilfredsstillende set i lyset af de lukkede butikker. Tilfredsheden skyldes, at de tilbageværende butikker hævede omsætningen med knap 5 pct., og bruttoavancen er stigende på grund af et ændret produktmix med et øget salg af mad og drikkevarer.
7-Eleven på Østerport lukkede ned i 2017 med henblik på en ombygning; den genåbnede i efteråret 2019.
Forhandler ny aftale
Kort & Godts ledelse forventer ifølge ledelsesrapporten, at omsætningen holdes i år, selv om billetsalget falder yderligere, og conveniencemarkedet er "fortsat udfordret af hård konkurrence".
Aftalen mellem Reitan Convenience og Kort & Godt løber til og med i år, men ifølge ledelsesberetningen er "vilkår i en ny aftale under genforhandling".
Reitan Convenience har endnu ikke offentliggjort sit regnskab for 7-Eleven Danmark, men i 2018 leverede de dengang 174 butikker det bedste resultat i kædens 25-årige historie i Danmark.
Adm. direktør Jesper Østergaard gav ved regnskabets offentliggørelse sidste år udtryk for en forventning om en positiv udvikling på både top og bund i 2019-regnskabet.
Omsætningen ligger omkring 2,2 mia. kr., og resultatet efter skat lå i 2018 på 48,6 mio. kr.