Konkurrent: Post Danmark dominerer
I dagligvarehandelen er det ikke ualmindeligt, at forskellige kæder pynter lidt på deres markedsandele - ikke mindst for at fremstå som mere attraktive over for leverandørerne.
På det noget specielle marked for omdeling af adresseløse reklamer er situationen stik modsat:
Der vil de to spillere helst fremstå, som om de er mindre end ærkerivalen, for så er konkurrenten dominerende - og risikerer at blive beskyldt for at misbruge den dominerende position og dermed underlagt begrænsninger.
Så sent som i november sidste år beskrev Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen markedet som "et duopolmarked, hvor de eneste betydende spiller er FK Distribution og Post Danmark". Anledningen var den gang, at det gamle monopol Post Danmark gerne ville slippe af med prædikatet som dominerende. Men sagen endte uden en afgørelse.
Det skyldes ikke mindst den omstændighed, at kapløbet mellem de to i virkeligheden kan være ret tæt. Én storkunde, der fl ytter avis-distributør, kan rykke så meget ved balancen i markedet, at markedsførertrøjen følger med.
80 pct. til FK Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen må ikke oplyse de reelle markedsandele, men som fortalt i sidste uges Dansk Handelsblad bliver Post Danmark kun brugt meget lidt af dagligvarekæderne.
Kæder med mindst 80 pct. af dagligvaremarkedet er kunder hos rivalen FK. Alligevel mener FK stadig, at konkurrenten er størst.
- Vi er glade for, at så mange dagligvarekæder vælger FK Distribution som distributør. Når det kommer til det samlede adresseløse marked, er Post Danmark dominerende, lyder meldingen fra Henrik Keller Jensen, som er kommunikationschef i FK Distribution.
MARKEDSFØRING