Købmandstalentet folder sig ud i Smallegade

Reitan 23. nov 2022 - 5 min læsetid
This describes the image
Alexandra Drejer er 28 år og blev købmand i Rema 1000 Smallegade i 2021. Hun har arbejdet i Rema 1000 i 10 år. Foto: Flemming Effersøe
  • Alexandra Drejer har siden handelsgymnasiet været en del af talentpuljen i Rema 1000. Nu vil hun selv skabe en rugekasse for ny generation af købmænd

Alexandra Drejer elsker at konkurrere, men først og fremmest skal det være sjovt for hende selv og medarbejderne i Rema 1000 i Smallegade på Frederiksberg at gå på arbejde.

Hun overtog butikken i august i fjor efter Mathias Thygesen, der flyttede til Fyn og fik nyt job hos Aarstiderne. I frokoststuen har han efterladt flere pokaler, der bevidner butikkens fremgang under hans ledelse.

Alexandra Drejer og hendes team har endnu til gode at modtage en pokal, som distancerer forgængeren på posten. Pokalerne har en inskription med omsætningsmilepæle målt per uge. En nye milepæl venter forude.

Men for Alexandra Drejer er det ikke et mål i sig selv at hive pokaler hjem til butikken. 

- Personligt bruger jeg måske 70 timer om ugen i butikken. Det betyder, at jeg i min vågne timer er mere sammen med mine medarbejdere end min kæreste. Derfor står trivslen i højsædet, fremfor ensidigt fokus på måltal, siger Alexandra Drejer på 28 år.

Hun forklarer, at fokus er at få styr på rytmer og rutiner og klæde medarbejdergruppen på til at tage ansvar og være med til at drive butikken. 

- På sigt giver det fundamentet for, at vi kan skabe vækst og udvikle butikken, samtidig med at jeg frigør ressourcer til at udvikle medarbejderne og giver mig mere tid til min kæreste, siger Alexandra Drejer.

Hun lægger mere og mere vægt på at selv at få rollen som rugekasse for fremtidens ledere i Rema 1000.

Kæresten Therese kommer dog tit forbi butikken og fungerer om en sparringspartner for købmanden. Parret er for nylig flyttet til Københavns Nordvest-kvarter, hvad der ikke er længere væk end en cykeltur på 15 minutter til butikken i Smallegade - næsten lige over for Frederiksberg Rådhus.

Farfar var også købmand

Inden Alexandra Drejer flyttede til Nordvest, boede hun i Brønshøj – kun to opgange fra sin farfar Helge Dreyer, der for nylig døde i en alder af 93 år. 

Han nåede at følge hendes arbejde i butikken det første år og fulgte nysgerrigt med i den moderne måde at drive butik på.

Dreyer, der stavede sit efternavn med y’et, havde selv været købmand gennem 35 år. Som den syvende købmand i Danmark kunne han åbne et supermarked. Det var på Kingosvej i Taastrup. I 1971 etablerede han sit supermarked nummer to i Blåkildecentret i Taastrup.

Hendes far, Peder Drejer, er ansat som intern revisor med ansvar for Rema 1000-butikker på Sjælland. Tidligere har han være distriktschef i DøgnNetto og regionschef i Rema 1000.

- Det er muligvis min opvækst i en købmandsfamilie, der gør, at min nye titel og jobfunktion for mig mere er en livsstil end et arbejde. Butikken og medarbejderne er som en familie. Derfor er et af mine fokuspunkter at have godt humør i butikken og udvikle mine medarbejdere, siger Alexandra Drejer.

Butiksgulv frem for skolebænk

Selv begyndte Alexandra Drejer sin karriere i Rema 1000 for 10 år siden.  Hun har været souschef i Valby, Vallensbæk og Vanløse.

Mens hun læste på handelsgymnasiet, arbejdede hun i sin fritid for den lokale Rema 1000-købmand. Og efterhånden fandt hun mere glæde på butiksgulvet end på skolebænken. Da den blå studenterhue var kommet på hovedet, kastede Alexandra derfor al sin energi ind på jobbet i butikken og blev ansat på fuldtid.

- I begyndelsen var jeg fascineret af de mange penge, som jeg kunne tjene. Men det er ikke længere min motivation. Det er mødet med kunderne, som man lærer at kende efterhånden, og mine medarbejdere, som jeg ser vokse i jobbet. Efterhånden føles det som en del af ens egen familie, siger Alexandra Drejer, som i sit barndomshjem ofte var med i samtalen om hverdagen i butikkerne.

Værdier og livsstil

Hun trives også med, at Rema 1000 er bygget op om en kultur, værdier og holdninger, der er med til at styrke loyaliteten – både hos kunder og medarbejdere.

Dette er sat på en formel af den norske ejer Odd Reitan, som siger: " En virksomhed sælger ikke kun varer eller tjenester. For at få loyale kunder må den også sælge holdninger”.

- Hvis kunderne kan lide vores måde at tænke på, så bliver de loyale, forklarer Alexandra Drejer.

Samtidig er kæden ifølge Alexandra Drejer noget særligt ved, at den sætter friheden i system.  Det er sat på en sokkel med en skulptur foran Rema 1000’s administrationsbygning i Horsens, hvor en vægt balancerer med frihed på den ene side og system på den anden side.

- Kæden sikrer, at basis er på plads. Jeg skal ikke på samme måde som min farfar vælge sortiment og drive markedsføringen. Mit fokus er at drive butik med de bedst mulige rytmer og rutiner sammen med mit team, siger Alexandra Drejer.

This describes the image


Alexandra Drejer flankeret af souschef Kasper Haar (tv) og elev Kristian Jønsson.

This describes the image


Rema 1000 i Smallegade ligger tæt på Frederiksberg Rådhus.
 

Opdateret 25. nov 2022