Købmænd satser på franchise som vækstvåben
Den særlige afart af selvstændighed, som går under betegnelsen franchise, får voksende betydning blandt danske købmænd.
Franchise-drift er selve hovedmotoren i norske Reitangruppens Rema 1000-kæde med godt 260 butikker - og Rema er de seneste års største vækstsucces i dagligvarehandelen med en fordobling af omsætningen på fem år.
Som noget nyt kommer der nu også franchisedrift i købmands-konkurrenten Dagrofas discountkæde Kiwi.
- Vi har her lige efter sommerferien etableret de første tre Kiwi'er, hvor vi har købmand på, for at teste hele det set up igennem. Det har vi store forventninger til, skal bringe Kiwi frem på det danske marked, siger Dagrofas koncernchef Per Thau til Dansk Handelsblad.
Hidtil har Kiwis 100 danske butikker været drevet med butikschefer ved roret.
Købmænd kan skifte til Kiwi
Per Thau ser det samtidig som en ny mulighed for købmænd fra andre Dagrofa-kæder til at beholde deres status som selvstændige, selv om de skifter til Kiwi.
- Med det nye franchise-koncept kan man fortsætte som købmand i Kiwi, siger han.
I Norge, hvor Kiwi-konceptet stammer fra, har købmænd fra bl.a. Spar-kæden på tilsvarende vis konverteret deres butikker til Kiwi'er.
Præcis hvordan den nye franchisemodel i Kiwi ser ud, er endnu ikke oplyst.
I Rema 1000 kan franchise-købmændene nøjes med at skyde et relativt lille indskud på 300.000 kr. ind i et butiksselskab. Til gengæld forpligter de sig til at følge et forholdsvis snævert kædekoncept.
Blandt forklaringerne på Rema 1000s succes har detaileksperter løbende peget på, at selvstændige købmænd i butikkerne er mere motiverede for at skabe resultater end ansatte butikschefer, der ikke har egne penge i klemme.
Af Jesper veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand