"Køb dansk"-kampagner redder ikke landbruget

Reitan 3. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Rema 1000 og Dagrofas har introduceret tiltag, som skal hjælpe danske landmænd, når kunderne køber deres produkter. Disse tiltag er dog ikke tilstrækkelige, siger Henrik Zobberf fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet. Han mener, at landmændene godt kan få glæde af at tjene 50 øre ekstra per solgt mælk, men han peger på gæld og øget produktivitet som mere presserende sager. Rema 1000s tiltag består i lægge 50 øre oven i prisen på mælk, som går ubeskåret til leverandøren, mens Dagrofa-butikkerne, Meny, Spar, Kiwi og Min Købmand, har udvalgt 20 danske varer og givet dem et særligt mærkat. Disse varer giver også 50 ører direkte til leverandøren.
Kilder:Fyens Stiftstidende, sektion 1, side 13, 02-09-2015

Opdateret 10. nov 2020