Hackerangreb: Alle 7-Eleven-butikker er åbne – men driften er endnu ikke helt normal

Reitan 26. aug 2022 -
This describes the image
Adm. direktør for Reitan Convenience, Jesper Østergaard, foran den ubemandede butik i Københavns Lufthavn  Foto: Helle-Karin Helstrand
  • I begyndelsen af august blev conveniencekæden ramt af et hackerangreb, der lukkede alle systemer ned.

Støt og roligt har conveniencekæden 7-Eleven fået alle sine 176 butikker op at køre igen, siden kæden blev ramt af et hackerangreb 8. august.

Det er dog endnu ikke alt, der kører som før angrebet.

Nu kommer 7-Eleven med en status.

- Alle 176 7-Eleven butikker var genåbnede efter 72 timer, og alle er i dag i stabil drift. De systemer der er ramt af hackerangrebet genetableres løbende. Mange systemer er allerede i funktion, herunder er størstedelen af dankortterminalerne igen oppe at køre, hvilket betyder at ventetiden ved kasserne er nedbragt væsentligt, skriver 7-Eleven.

Kæden har siden angrebet arbejdet intensivt sammen med politi, myndigheder og eksterne IT-eksperter på at komme til bunds i sagen og danne sig et overblik.

7-Eleven har efter rådgivning valgt ikke at indgå i dialog med hackerne. Det vides fortsat ikke, hvem der står bag angrebet.

Sagen efterforskes ifølge meddelelsen fortsat af politiet, mens Datailsynet og Center for Cybersikkerhed ligeledes er underrettede. Herudover foregår der interne undersøgelser.

7-Eleven bekræfter, at angrebet havde låst filer og systemer, men der er intet på nuværende tidspunkt, som tyder på mere end det, og ingen data er gået tabt.

- Det er nogle meget specielle uger i 7-Eleven. Jeg er meget stolt over, at vi på få dage formåede at genåbne alle butikker, så vores kunder ikke gik forgæves. Jeg vil i samme omgang gerne takke alle dem, som har vist sin støtte og forståelse med os i denne usædvanlige situation, siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven Danmark og fortsætter: 

Han siger, at der formentlig går et stykke tid før, at 7-Eleven er 100 pct. tilbage til normal drift.

- Men vi gør vores absolut ypperste for, at situationen mærkes så lidt som muligt af vores kunder ude i butikkerne, siger Jesper Østergaard.  

Han vil grundet sagens omstændigheder ikke på nuværende tidspunkt udtale sig mere detaljeret, men arbejder på at få samtlige systemer tilbage til normal drift. 

7-Eleven vil fortsætte med at dele information og konklusioner via deres Facebook-side.

Opdateret 26. aug 2022