”Gamle” Rema-butikker har øget salget over 3 pct.
Normalt lykkes det Rema 1000 Danmark at hemmeligholde, hvor stor en del af kædens betydelige vækst, der stammer fra nye butikker - og hvor meget de eksisterende butikker har øget omsætningen.
Men under præsentationen af Reitangruppens seneste årsregnskab i hjembyen Trondheim i Norge 7. marts løftede kædens topchef, Ole Robert Reitan, sløret for et nøgletal, som ellers ikke fremgår af den officielle årsrapport.
Her fremlagde den adm. direktør for Rema 1000, at den såkaldte ”like for like”- vækst lå på 0,7 pct. i de norske butikker i 2016, mens tallet for de danske butikker med 3,3 pct. var ikke så lidt højere.
- Danmark er en stærk succes, hvor vi vil åbne mange flere butikker. I Rema 1000 vil vi blive mere og mere attraktive og øge vores kundevækst, sagde Ole Robert Reitan under præsentationen.
I et stort set fladt dagligvaremarked herhjemme ville de fleste kæder formentlig være sær-deles tilfredse med en totalvækst på 3,3 pct.
Men det er altså, hvad den gennemsnitlige Rema-butik øgede salget med i 2016. Og oven i de 270 eksisterende Rema’er kom der så 14 nye til sidste år, så den samlede vækst landede på de 8,2 pct., som blev offentliggjort for et par uger siden.
Det gav som bekendt en omsætning på 12,3 mia. kr.