Fra arbejdsløs til selvstændig købmand

Reitan 18. aug 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Efter 10 års fast arbejde stod Brian Sonne pludselig uden arbejde. Efter en periode sendte kommunen ham i praktik hos Rema 1000 i Rønnede, og det praktikophold vendte op og ned på hans liv.

I dag er han 30 år og selvstændig Rema 1000-købmand i Næstved.

Som 16-årig fik han arbejde hos en lokalkøbmand i Herlufmagle lidt uden for Næstved, mens han gik i skole. Han startede på handelsskolen, men fuldførte ikke uddannelsen og fik i stedet fast arbejde hos købmanden. Pludselig stod han uden job, fordi købmanden lukkede. Han fik arbejde hos Rema 1000 i Rønnede, og efter at have arbejdet i butikken i en periode med løntilskud, blev han fastansat.

Det blev starten på en ny tilværelse, hvor han arbejdede sig op ad rangstigen hos Rema 1000 for sidste år at kunne slå sig ned som selvstændig købmand.

Talentudvikling

Om perioden hos Rema 1000 i Rønnede siger han:

– Hvis der er noget, jeg kan lide at arbejde med, går jeg 100 pct. ind i det. Jeg blev sous-chef hos købmanden og fik muligheden for at komme på et talentudviklingskursus hos Rema 1000.

Jeg søgte om optagelse og kom til samtale hos Rema 1000, som kunne se, at der var et potentiale, så jeg deltog på kurset gennem et år. Jeg oplevede, hvordan deltagerne fik et stærkt sammenhold. Vi var 16 deltagere fra starten, og vi var 11, som gennemførte, og vi har fortsat kontakt med hinanden. Det var et super godt og intenst kursus, fortæller Brian Sonne.

Vi sidder på hans beskedent indrettede kontor bagest i butikken, som ligger på Parkvej lidt uden for Næstved centrum. Parkvej går også under kælenavnet Rema 1000-vej, da der ligger hele tre Rema 1000-butikker på den lange vej, som flankeres af store boligområder og kollegier.

Tilbud om egen butik

Da Brian Sonne havde gennemført talentuddannelsen, fortsatte han hos Rema 1000 i Rønnede, hvor han fik mulighed for at afprøve og udvikle sine færdigheder og kompetencer.

Sidste år spurgte Rema 1000 ham, om han var interesseret i at overtage butikken på Park-vej, idet den daværende købmand skulle videre til en ny butik, som kæden stod for at åbne. Den udfordring var han hurtig til at tage imod, og efter at have kørt parløb med købmanden, kunne Brian Sonne skrive selvstændig købmand på visitkortet i oktober sidste år.

– Jeg er meget glad for at være selvstændig købmand. Jeg har selv en holdning til de ting, der sker i min forretning, og jeg lægger mange timer i mit arbejde. At være selvstændig købmand gør noget ved engagementet.

Det er ingen overdrivelse, at arbejdet som købmand fylder meget i Brian Sonnes liv. Han deler arbejdsdagen med sin kæreste, der er fuldtidsansat i butikken, og som hjælper til med den daglige drift. Parret bor i et hus lidt uden for byen, men størstedelen af dagen bruger de i butikken – alle ugens dage.

– Jeg møder tidligt om morgenen, og det ender gerne med, at klokken er 21 eller 22, inden jeg tager hjem. Jeg ville også have givet mig fuldt ud, hvis jeg havde været butikschef i en anden kæde, men Rema 1000 er bedre egnet til mig. Her er der ingen oppefra, der siger, hvordan jeg skal gøre det. Den forskel elsker jeg, siger han og tilføjer:

– Jeg holder mest af at være ude i butikken og snakke med kunderne. Det handler om at give dem en god oplevelse. Vi sælger varer, men vi sælger også oplevelser.

Kundepleje

Butikken er på 530 kvm., og der er 30 medarbejdere.

– Det er spændende at have med dagligvarer at gøre. Der sker bare noget, og der er fart på hele tiden. Det er en branche, der er under udvikling konstant. På spørgsmålet, hvad han kræver og forventer af sine medarbejdere, siger han:

– Mine ansatte skal være høfl ige over for kunderne. De skal behandle dem ordentligt og være gode til kundepleje. Det er det vigtigste for mig. Vi er mange, der sælger dagligvarer, så det gælder om at give anderledes oplevelser i butikken og den måde, vi behandler kunderne på. Jeg siger en gang imellem til mine medarbejdere: Kunderne vælger at lægge deres penge i min butik. Det er ikke mig, der betaler jeres løn – det gør kunderne. Så kan vi godt behandle dem ordentligt, siger Brian Sonne.

Opdateret 10. nov 2020