Foodservice-virksomhed afviser salg i småbidder
FoodService Danmark har fra årsskiftet solgt datterselskabet Sørwi til den jyske pålægs- og delikatessevirksomhed Delika Food Group.
Salget af pålægsvirksomheden kommer få uger efter, at dagligvarekoncernen Dagrofa bekendtgjorde, at hele FoodService Danmark bliver sat til salg. Adm. direktør i Foodservice Danmark, Henrik Clausen, afviser dog, at de to begivenheder hænger sammen.
- Vi ville have solgt Sørwi under alle omstændigheder, siger han.
Han forklarer, at Foodservice Danmark ikke er på vej til at blive solgt i småbidder.
- Det har været vigtigt for os at fokusere vores forretning på vores kernekompetence, og produktionen af røgvarer og pålæg er ikke en kerneforretning for os, og derfor har vi ønsket at frasælge den del af virksomheden. Det har ikke noget at gøre med salgsprocessen af Foodservice Danmark, siger Henrik Clausen.
Han forklarer, at det ikke giver Foodservice Danmark nogen konkurrencemæssige fordele i markedet at eje en pålægsforretning.
- Det er ikke afgørende for os at eje Sørwi for at være dækket ind i den varekategori. Det kan vi lige så vel gøre i et godt og stærkt samarbejde med en leverandør, siger han.
Derimod mener han, at det er nødvendigt, at Foodservice Danmark fortsat har ejerskab af virksomhederne Prima Frugt, KødGrossisten og HKI Ost.
- Frugt & grønt, kød og ost er meget afgørende for vores kunders valg af samarbejdspartner, Men det er ikke så afgørende for vores kunder, hvor meget vi kan differentiere os på pålæg og røgvarer, siger han
God forretning
Henrik Clausen fortæller, at de fire års ejerskab af pålægsforretningen Sørwi har været en god forretning for FoodService Danmark, så det er heller ikke dårlig indtjening, der er årsagen til salget.
- Vi har haft en rigtig god rejse sammen i fire år, og det er nogle gode produkter og gode medarbejdere, men nu har vi valgt at tage en anden vej. Det handler også om, at Sørwi skal have en ejer, der vil investere fremadrettet, og Delika Food Group er en langt bedre ejer end os, når man kigger med et længere tidsperspektiv, siger Henrik Clausen, adm. direktør i Foodservice Danmark.
Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk
Foto: Dagrofa