En opdateret organisation skal matche Remas vækst
I Rema 1000 er både smådrift og en flad organisation plusord, men kæden har med tiden vokset sig så stor, at det alligevel kan blive nødvendigt at udvide i toppen for at følge med.
Det er en del af baggrunden for, at Rema 1000 fra 1. august har fået en salgsdirektør i form af Mads Nysted, der har været en del af Rema siden 2008.
I sit nye job varetager Mads Nysted nogle af de opgaver, som Henrik Burkal selv har stået for tidligere.
- I Rema har vi det sådan, at når noget bliver for stort, så deler vi det op, så det får det fokus, det fortjener. Som salgsdirektør har Mads ansvaret for regionscheferne og butikkerne. Her anerkender vi, at hver region er en stor virksomhed, og indfører bestyrelsesmøder, hvor jeg er formand for regionerne, siger Henrik Burkal.
Rema har hele 11 regioner, fordi regionscheferne skal være tæt på butikkerne.
- Det skal handle mere om mennesker end om tal. Det er mennesker, der skaber resultater. Holdningsmæssigt er Mads og jeg meget synkrone. Det er vigtigt, at vi fortsætter med den måde, vi tænker ledelse på - med decentralisering og købmændene i centrum ude i butikkerne, siger Henrik Burkal.
Langtidsholdbare købmænd
Den relativt nye HR-direktør i Rema 1000, Michael Schou, begyndte i jobbet i maj. Han har en baggrund fra bl.a. modekoncernen Bestseller og Retail Institute Scandinavia.
- Michael er god til at tænke ud af boksen og god til at sætte ting i system - konceptualisere dem. Så det er tanken, at vi skal styrke vores lederudvikling. I takt med, at butikkerne bliver større, ændrer opgaverne sig også for købmanden i den enkelte butik, og det er vores opgave at hjælpe med den udvikling - mere end vi har gjort hidtil, siger Henrik Burkal.
Rema-købmændene er kendt for at knokle særdeles mange timer om ugen i butikkerne. Men efterhånden som deres gennemsnitlige indtjening er steget - senest til 1,3 mio. kr. - kan det blive til færre timer på gulvet med risiko for at blive slidt ned.
- Vores købmænd arbejder mange timer, men der er sket nogle ændringer på den front, og det skal der også ske. Jeg ønsker at arbejde sammen med vores købmænd i mange år. Jeg tror på kontinuitet og det, at man har det indre værdi-kompas som købmand - at vi ikke har en masse regler, men det er holdninger, som er retningsgivende. Og det tager tid at blive leder på den måde, siger Remas topchef.