Discountkæde øger omsætningen med 11 pct.

Reitan 19. feb 2019 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Rema 1000 har endnu ikke offentliggjort sit regnskab. Men Henrik Burkal, der er adm. direktør for Rema 1000 Danmark, vil alligevel gerne fortælle, at omsætningen er vokset med 11 pct. i 2018.

Det giver en samlet omsætning i kædens 326 butikker på 15,4 mia. kr., skriver Berlingske.

Den øgende omsætning er hjulpet godt på vej af 23 nye butikker, der er åbnet i 2018, og Henrik Burkal har planer om at åbne yderligere 15-20 butikker om året.

Som den eneste af discountkæderne bygger Rema 100 på en franchisemodel, der indebærer, at købmanden selv har penge i butikken.

- De selvstændige Rema-købmænd giver en større nærhed til kunderne, og det afspejler sig både i omsætningen, men også i hvordan man passer på pengene i systemet, siger Henrik Burkal.

Han vil ikke sige noget om resultatet i Rema 1000 eller hos den enkelte købmand, men i 2017 var gennemsnitsresultatet over 1,3 mio. kr. før købmandens egen løn, mens Reitan-koncernen, der også indbefatter Reitan Distribution, havde et resultat efter skat på 367 mio, kr.

- På den lange bane kan Rema 1000 nok ikke fortsætte i det tempo, som de har nu, men vi vurderer, at der er plads til de 15-20 nye butikker de næste par år, og så må de måske senere hen revidere afhængigt af, hvordan markedet ser ud til den tid, siger Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia.

Læs også: Rema spås at beholde nordisk discount-førertrøje

Opdateret 10. nov 2020