Det er her, Meny skal vinde kampen

Reitan 16. okt 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Der findes Meny supermarkeder – og så findes der Meny på Ugandavej på Amager. Hvad er så forskellen? kunne man spørge.

Her er det korte svar: Hvor Meny-købmændene landet over har tilpasset deres eksisterende butikker til det nye koncept, har købmand Jens Bank i Vestamagercentret på Ugandavej som den første i hele landet indrettet sit supermarked 100 pct. som en Meny fra A til Z.

Alt det gamle inventar er revet ud, og kun gulv og loft og ydervægge stod tilbage fra den tidligere butik. Ind er rykket alle de nyeste kølediske og reolsystemer, som kendetegner Meny butikkerne.

Ombygningen har stået i et to-cifret millionbeløb, og for tre uger siden kunne butikken slå dørene op og vise kunderne den store forvandling til et state-of-the-art fødevaremarked.

Total ombygning

Spørger man Jens Bank, hvorfor han valgte den mest radikale løsning med en total ombygning, siger han:

– Vi var nået til, at vi enten skulle blive ved med at sminke butikken eller rense den helt og starte forfra. Hvis man har pyntet en butik gennem 14 år, kan det godt svare sig at starte forfra. Ved at bygge forfra kunne jeg også få alle de elementer fra Meny med ind, som jeg gerne ville have. Hele butikkens indretning hænger nu sammen i et forløb, siger han og tilføjer:

– Jeg har desuden fremtidssikret butikken i mange år.

Vi står ved indgangen til butikken og kigger ud over noget, der kan minde om en torveplads fuld af lækre råvarer og små specialbutikker. Det er kernen i Meny-konceptet – det er et fødevaremarked, som skal give inspiration til god mad.

Indkøbsoplevelse

Jens Bank har selv sat sit fingeraftryk på indretningen. Han har naturligvis fået hjælp fra Dagrofas arkitekter, men han har selv tegnet indretningen og placeringen af butikkens afdelinger.

– Inventaret er lavt, så kunderne kan overskue det vigtigste i butikken, frugt og grønt og de betjente friskvareafdelinger. Der er luft og plads til at handle, og det giver kunden er rolig indkøbsoplevelse. Samtidig virker butikslokalet større end det er.

Kunden får fra indgangen et klart indtryk af, at her er maden til hverdag og fest prioriteret højt.

Man går ind i et åbent frugt & grønt område, og herfra er det nemt at overskue rækken af betjente specialdelinger – brød, fisk, kød, delikatesser og ost.

Betjente afdelinger

Dagen igennem er der friskbagt brød. Fiskeafdelingen er åben og betjent og tilbyder friskfanget fisk hele ugen undtagen mandag. Delikatesseafdelingen tilbyder specialiteter og oste og forskellige former for måltidsløsninger. Slagterafdelingen byder hver uge på smagsprøver på hverdagsretter.

– Det hænger sammen i et forløb. Vi har lagt fødevareafdelingen først, for så tilgodeser vi kunden, der blot skal have en hurtig lunch med ud og så går hen til kassen, og vi giver plads til kunden, der skal foretage et større hverdagsindkøb og vil bruge mere tid på at kigge på udvalget, siger Jens Bank.

Hvordan reagerer kunderne så efter mødet med det nye fødevaremarked?

– Kunderne køber anderledes ind. Kurvestørrelsen vokser. Jeg hørte forleden et par kunder tale om den nye butik, og de sagde, at deres indkøb bliver dyrere og dyrere, ikke fordi Meny sætter priserne op, men fordi de bliver inspireret til at købe mere og måske købe en dyrere variant af en ost eller et stykke kød. Det var da dejligt at høre.

Større købelyst

De danske forbrugere har gennem en årrække fokuseret mere på pris end kvalitet. Det vender nu, mærker Jens Bank.

– Vi kan se, at folk gerne vil investere lidt mere i danske råvarer, i økologiske madvarer og være ekstra gode ved sig selv torsdag, fredag og lørdag.

– Et eksempel: Forleden fredag solgte vi 12 hele højreb til 400 kr. per kilo. Det er da helt fantastisk. Og vi er nødt til at skrive folk op til dry aged bøffer, hvis de vil være sikre på at kunne købe dem.

I butikken mærker man en anden tendens. Mange kunder vil gerne have hjælp til at klare aftenens måltid. Det kan være to koteletter på en bund af porrer, hvor kunden blot skal tilsætte fløde og sætte det i ovnen. Eller laks med rodfrugter i bunden, hvor kunden selv skal tilsætte lidt hvidvin og så ind i ovnen.

– Vi hjælper dem med en halv times arbejde, som de kan bruge til andre gøremål. Det er convenience.

Mange vælger også at købe ind i butikkens salatbar. Det er nemt, for kunderne skal ikke købe et salathoved, et blomkål og en pose gulerødder og tilberede det hele og skære det op. Arbejdet er gjort.

– Men jeg tror også, at flere i dag tænker på at undgå madspild, og det hjælper vi dem også med, siger Jens Bank.

Kærlighed til mad

En købmands hjerte banker ofte for vinafdelingen. Den går han op i med liv og sjæl. Hvilken afdeling er så Jens Banks favorit?

– Min kærlighed er helt klart til mad. Jeg er en stor tilhænger af delikatessen, så det er nok der, jeg helst vil være.

Han bevæger sig dog gerne i alle butikkens afdelinger og er ikke bleg for at tage en halv time i kassen.

– Det er et godt sted at finde ud af, om tingene fungerer, og hvad der måske ikke fungerer så godt. F. eks. en ulæselig stregkode, siger han.

Med åbningen af det nye fødevaremarked på Amager fejler ambitionsniveauet intet.

– Vi vil starte 2016 med at jagte æren at blive kåret til årets fødevaremarked i Meny og slå Meny i Rotunden i Hellerup, siger Jens Bank med henvisning til den usædvanligt flotte Meny på Strandvejen nord for København.

Som han står i sit fødevaremarked omgivet af frugt, grøntsager og krydderier, duften af brød, friske fisk og flotte kødudskæringer siger han:

– Det er her, vi vinder kampen.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Købmand Jens Bank har selv sat sit fingeraftryk på indretningen. Han har naturligvis fået hjælp fra Dagrofas arkitekter, men han har selv tegnet indretningen og placeringen af butikkens afdelinger

Foto: John Ehbrecht

Opdateret 10. nov 2020