Dagrofa skærper kampen om førertrøjen hos købmændene

Reitan 12. jan 2017 -
This describes the image
Dagrofas koncernchef Per Thau i en Meny-butik. Nu lukker han Kiwi for at gøre Dagrofa til en overskudsforretning. Foto: Henrik Frydkjær

Kun en uge inde i 2017 bliver der pillet grundigt ved styrkeforholdene i de selvstændige købmænds del af det danske dagligvaremarked.

Med nyheden om den korte kæde Løvbjergs grossistskifte fra Reitan Distribution til rivalen Dagrofa Logistik fra 2018 har Dagrofa-koncernen fået revanche for flere års trafik den modsatte vej. Især i convenience-segmentet har Rema 1000-ejede Reitan Distribution vundet mange kunder de seneste år med Circle K som den største.

Men en både glad og kampklar koncernchef Per Thau i Dagrofa håber på, at Løvbjerg ikke bliver den sidste nye kunde.

- Vi vil gerne have det hele. Det er forhåbentlig første skridt i at vinde flere kunder. Vi har sådan set alle købmandskæderne samlet i Dagrofa nu med ABC, Løvbjerg og Liva og vores egne som Spar og Min Købmand. Og det er vi glade for, for vi tror, at det styrker køb-mændene, at de er samlet. Vi er absolut også interesseret i convenience-sektoren og kommer også til at byde på de ting, der kommer fremadrettet, siger han.

Reitan størst i 2016

I 2015, som er det seneste år med tilgængelige tal, lå omsætningen i Dagrofa Logistik på 14,0 mia. kr., mens Reitan Distribution nåede 13,7 mia. kr.

Når regnskaberne for 2016 dukker op om et par måneder, vil rækkefølgen efter alt at dømme være byttet om - og Reitan størst af de to efter mange års gedigen vækst i Rema 1000.

I detailledet omsætter Løvbjergs 16 butikker for godt en mia. kr., og Løvbjergs skifte kan derfor fra næste år tilføre Dagrofa Logistik en grossistomsætning på et pænt trecifret millionbeløb - som Reitan samtidig mister.

Dermed bliver den samlede effekt i kapløbet mellem de to rivaler formentlig i milliard-klassen, og duellen om førstepladsen kan igen blive tæt - alt andet lige.

I Dagrofa ser man Løvbjergs skifte som et resultat af en øget salgsindsats.

- Vi tog en strategisk beslutning for halvandet år siden om, at vi ville etablere en egentlig salgsorganisation og ansatte bl.a. Kent Riis, der kom fra Arla Foods, som salgsdirektør i Dagrofa Logistik. Organisationen betjener både eksisterende kunder og byder på nye, og det her er et af de steder, hvor vi høster frugterne af at satse mere systematisk, siger Per Thau.

Opdateret 10. nov 2020