Corona gør det lidt sværere at være first-mover

Reitan 12. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: 7-Eleven
  • 7-Eleven udvikler nye produkter i samarbejde med blandt andet nicheleverandører. Pandemien betyder færre kunder, men det udelukker ikke nye produkter

Ikke mange forbrugere kendte chiagrød to go, da 7-Eleven første gang satte den i køleren i en række butikker. Men i dag er produktet mainstream og en fast del af sortimentet i mange kæder.

På den måde har mange convenienceprodukter været testet i conveniencekæden butikker, inden de kom ud på det brede marked.

Dagligvarehandlen har talt med kommerciel direktør i 7-Eleven Maria Gervig, om hvordan det er at være firstmover i dag. Maria Gervig har det overordnede ansvar for at få nye produkter ud i kædens butikker.

- Udgangspunktet for at være innovativ er at være nysgerrig. Vi har et innovativt team, der hele tiden er på forkant med, hvad forbrugerne gerne vil have, og gerne før forbrugerne selv ved det, siger Maria Gervig.

Hun kom til 7-Eleven i februar sidste år, efter en årrække som blandt andet vicedirektør i Aldis kategoriteam, ansvarlig for konceptudvikling i Matas samt kategori- og konceptchef i Q8. I 2007 var hun ansat i 7-Eleven som kategorichef.

- På grund af pandemien har jeg endnu ikke selv været med ude at rejse, men vi henter normalt inspiration ved at rejse ud på besøg i conveniencebranchen andre steder i verden. Både i Norge, Sverige og Holland er der gode ideer at hente. Vi har virtuelle møder, men det er ikke det samme. Men vi henter også inspiration på sociale medier som Instagram, siger Maria Gervig.

Hun tilføjer, at det hele tiden er en balance, hvor mange og hvilke nye produkter kæden skal sende ud i butikkerne.

- Vores nye produkter er ofte skabt i samarbejde med små startups-leverandører, der sælger til et nichemarked som mindre spisesteder. Et eksempel er Grød, hvis produkter vi netop har lanceret fire af, fortæller Maria Gervig.

Grød er stiftet af Lasse Skjønning Andersen, der åbnede sin første ”grødbar” i 2011.

Nyt på vej – trods corona

De nye produkter fra Grød er fire typer ”koldgrød” med blandt andet chia og sort hvede.

- Vi kunne sagtens eksperimentere med flere typer, men vi skal lige vænne kunderne til, at man ikke kun kan spise grød om morgenen, men også til frokost og ikke mindst som ”inbetween-snacking". Men jeg er sikker på, at vi kan sælge mere end det dobbelte om et par år, siger Maria Gervig.

Samarbejdet er en win-win. Begge parter markedsfører lanceringen på samme kanaler - eksempelvis Instagram.

- På den måde hjælper vi med vores stærke 7-Eleven-brand en startup, og omvendt får de vi nye innovative produkter på hylderne, siger Maria Gervig.

Hun glæder sig til, at landet åbner igen.

- Der er ingen tvivl om, at tiden med Corona og dermed færre mennesker i bybilledet er en udfordring i forhold til salg af nye og innovative produkter. Vi lever af de mange mennesker, der hver dag besøger os, og når de udebliver, skal vi være særligt varsomme med at lancere flere produkter, der i værste fald ender som madspild, siger Maria Gervig.

7-Eleven har dog siden december lancerede en lang række nye produkter.

- Det er spændende produkter som en plantebaseret pølse, nye håndlavede, økologiske morgenmadsprodukter, der er produceret af overskudsprodukter fra en juiceproduktion, en vegansk wrap og række spændende salater. Vi er hele tiden på jagt efter huller i vores marked, og vi har mere på vej, siger Maria Gervig, der dog ikke vil afsløre hvad.

 

 

 

Opdateret 12. apr 2021