Analyse: Dansk Supermarked skar toppen af Dagrofas tab
Ejerne bag Dagrofa-koncernen - både den "gamle" udgave af koncernen og den nye uden den lukkede Kiwi-discountkæde - har rundet det første milliardtab.
Spørgsmålet er, om de samlede underskud når to mia. kr. med den norske markedsleder NorgesGruppen som største ejer, før blødningen stopper efter års tilbagegang og oprydning.
Siden 2013 er de samlede tab nu oppe på 1,94 mia. kr.
Lukningen af discountkæden Kiwi sidste år har kostet ekstra dyrt, både i det nye 2017-regnskab og i 2016-regnskabet.
Alene i de to år er der et minus på 1,25 mia. kr. for det "gamle" Dagrofa - det der nu heder Mahia aps.
Det kunne imidlertid være gået værre endnu, hvis ikke Dansk Supermarked sidste år havde rykket lynhurtigt på at løfte konkurrenten ud af alle leje-forpligtelser i forhold til 81 butikker, som Dagrofa ikke selv kunne bruge i kæderne Spar og Meny, da Kiwi var lukket.
Det sænkede tabet betragteligt.
Vi har endnu ikke kunnet gå ind i detaljerne, fordi selve årsrapporten ikke er offentliggjort. Men et EBITDA-underskud på 165 mio. kr. var ifølge pressemeddelelsen om 2017-resultaterne fra Dagrofa mindre end halvdelen end det forventede i sidste års regnskab:
"Resultatet var bedre end det forventede minus på 4-500 mio. kr. takket være lavere Kiwi-relaterede nedlukningsomkostninger", skriver man.
Der bliver ikke lovet overskud i Dagrofa i det igangværende regnskabsår. Kun at "EBITDA forventes at forbedres".
Rema er gået forbi
Vi kender ikke de præcise regnskabstekniske skillelinjer mellem den "nye" Dagrofa-koncern uden Kiwi og den gamle, som er omdøbt til Mahia Aps.
Derfor er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at tolke på, hvor godt eller skidt et EBITDA-overskud på 197 mio. kr. er for koncernen i den nuværende konstruktion.
Bundlinjen i det nye Dagrofa lander på et minus på 272 mio. kr. Underskud er naturligvis aldrig værd at stræbe efter, men hvor mange særlige posteringer, der er indeholdt, ved vi ikke på nuværende tidspunkt.
Umiddelbart er det nemmere at forholde sig til omsætningen i den nye koncern, som er landet på 17,19 mia. kr. - en smule mindre end konkurrenten i købmandssektoren, Rema 1000, der nåede en koncernomsætning på 17,41 mia. kr. i 2017.
Dermed er Rema nu efter mange års ekspresvækst i storebror-rollen i den del af dagligvaremarkedet, hvor købmændene hører hjemme. Det er ikke så forfærdeligt mange år siden, at Dagrofa var dobbelt så stor.
Umiddelbart er der heller ikke udsigt til, at Dagrofa slipper ud af sin nye lillebror-rolle.
Med forventninger om en "omsætningsfremgang i størrelsesordenen 2 pct." i år til Dagrofa-koncernen skal Rema 1000-vækstlokomotivet da gå helt i stå, for at afstanden mellem de to købmands-kombattanter ikke bare bliver større.