7-Eleven-butikker på Shell-stationer øger omsætningen med 10 pct.

Reitan 1. jun 2021 - 4 min læsetid
This describes the image
Adm. direktør for Reitan Convenience siden 2006, Jesper Østergaard.  Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Corona-pandemien har kostet convenience-kæden knap 8 pct. af den samlede omsætning. Nye butikker er på tegnebrættet

Selv om corona-pandemien har betydet mere hjemmearbejde og dermed mindre trafik på vejene, er det lykkedes 7-Eleven at øge omsætningen i butikkerne på conveniencekædens 56 Shell/7-Eleven-stationer.

Ifølge det netop offentliggjorte regnskab fra Reitan Convenience, der ejer 7-Eleven i Danmark, er omsætningen på servicestationerne steget med 10,4 pct. i 2020.

Adm. direktør Jesper Østergaard har ikke en entydig forklaring på fremgangen, men siger, at 7-Eleven konceptuelt har ramt godt i forhold til, hvad kunderne har haft brug for under pandemien.

- Vi har nogle strategiske gode beliggenheder, og i takt med at man har fravalgt offentlig transport, har flere benyttet sig af deres biler og er kommet forbi vores stationer. Derudover har mange flere danskere kørt rundt i landet, fordi de ikke kunne komme på udenlandsrejser, siger Jesper Østergaard.

Han vil samtidig gerne rose købmændene.

- De har tilpasset forretningen til den nye situation, både hvad angår omkostninger og sortiment, og de har været parate til at skrue op igen, når det var nødvendigt.

 

Samlet fald

Mens salget er steget på servicestationerne, er omsætningen i 7-Elevens city-butikker og ikke mindst på DSB-stationerne faldet som en følge af en kraftig reduktion i antallet af togpassagerer og færre mennesker på gaderne.

Det betyder, at den samlede omsætning lander på 1,9 mia. kr., hvilket er et fald i like-for-like-omsætningen på 7,8 pct. i forhold til 2019.

- De første måneder i 2020 gik rigtig godt og vi opnåede en like-for-like-vækst på 4,7 pct.

Men da samfundet blev lukket ned 11. marts, blev vi ramt på både kunder og omsætning. 

Juli, august og september havde vi nogle gode måneder med positiv vækst, indtil vi igen blev ramt med efterårets nedlukning – dog ikke så hårdt som i april, siger Jesper Østergaard.

- Købmændene på Shell/7-Eleven har generelt opnået rigtig flotte købmandsresultater, mens nogle af købmændene i citybutikkerne har været ramt på deres resultater som en naturlig følge af en faldende kundestrøm og omsætning.

DSB Service & Retail har siden 2010 været franchisetager på 7-Eleven-butikkerne på togstationerne. I regnskabet for DSB Service & Retail, der kom midt i marts, står, at der har været en nedgang i kunder på 29 pct. Den samlede omsætning for DSB-butikkerne landede på 696 mio. kr. mod 975 mio. kr. i 2019. DSB Service & Retail leverede et underskud på 42,3 mio. kr.

Aftalen mellem de to parter for de 63 butikker er i januar forlænget med yderligere syv år til 2027.

Driftsresultatet for Reitan Convenience, EBITA, landede på 38,5 mio. kr. mod 74,7 mio. kr. i 2019.

Årets resultat lander på lige under 30 mio. kr., hvilket er tæt på en halvering i forhold til 2019, da resultatet efter skat lå på 57 mio. kr.

Convenience-kæden har ellers øget sit overskud stort set hvert år, siden 2014 da kæden leverede i første overskud i Danmark.

Ifølge Jesper Østergaard har selskabet i år valgt ikke at udbetale udbytte til sin ejer, Reitan Handel. Beløbet er i stedet overført til selskabets egenkapital, som således nu udgør ca. 196 mio. kr.

- Selskabets soliditetsgrad er således 51,9 pct. ved årsskiftet, og det anses for ganske sundt, siger Jesper Østergaard.

Han tilføjer, at ledelsen finder det opnåede resultat tilfredsstillende taget den store udfordring med pandemien i betragtning.

 

Klar til at åbne butikker

Ifølge ledelsesberetningen forventer Reitan Convenience, at pandemien vil være aftagende. ”Selskabet forventer i 2021 en bedring i nettoresultatet sammenlignet med resultatet i 2020,” står der i ledelsesberetningen.

I selskabets vækststrategi for 2021 indgår således også ”åbning af flere butikker på attraktive beliggenheder”.

 Det drejer sig ifølge Jesper Østergaard både om bemandede butikker og to ubemandede testbutikker.

Udover de 170 7-Eleven-butikker åbnede Reitan Convenience sidste år sin første Caffeine. Cafeen udspringer af Reitans opkøb af Caffeine i Baltikum, og den første Caffeine er beliggende i Kastrup lufthavn. Den skal testes i en periode med flere rejsende i lufthavnen, før konceptet rulles ud andre steder i landet.

 

Opdateret 1. jun 2021