Mejerier har solid vækst i e-handel med ost

Private label 6. dec 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Arla Foods
  • Næsten en tredjedel af ostesalget fra Arla Unikas tre butikker går nu via selskabets webshop. Året før var det 12 pct. Them Andelsmejeri melder om støt fremgang i sin knap et år gamle netbutik

Osten er gået online. Arla Unika har oplevet et decideret boom i e-handlen med sine kvalitetsoste. 30 pct. af det samlede salg skete fra selskabets tre butikker i 2020 mod 12 pct. i forretningens webshop året før.

- Vores nethandel er inde i en vild udvikling. Vi har rigtig travlt og er vokset ud af de lokaler, hvor vores websalg begyndte fra nul i 2016, siger Mette Aaskov Lassen, E Commerce Manager for Arla Unika.

Indtil august i år havde netbutikken hjemme i et baglokale i Unikas butik i Klostergade i Aarhus, hvor webordrerne blev håndteret, når der ikke var travlt. 

Nu foregår pakningen af oste, garniturer og andre delikatesser bestilt over nettet i et nyindrettet lagerrum i Arlas hovedkvarter i Viby – og på en Arla-afdeling i Falköping i Sverige. 

I månederne efter lukningen af samfundet i marts 2020 firedoblede Arla Unika sin online-handel. 

Fremgangen opvejede nogenlunde et vigende salg i de fysiske butikker i Stockholm, København og Aarhus. Siden er kunderne fortsat med at bestille oste online.

Mens Arla Unika kan trække på Arla Foods erfaring med global e-handel, må andre danske mejerier bygge deres virtuelle salg op fra bunden, skriver Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

Them Andelsmejeri åbnede en netbutik i januar i år. 

- Webshoppen er stadig et lille ben af vores forretning, men vi har et pænt salg med en støt vækst og er glade for at kunne tilbyde vores samlede ostesortiment til kunder landet over. Det kan give inspiration og supplerer vores salg i detailhandlen, hvor udvalget af Them-oste er knap så bredt, siger adm. direktør Torben Aariis, Them Andelsmejeri.

 

This describes the image
Opdateret 6. dec 2021