Mærkevarer kontra kædens egne mærker er pris mod omdømme

Private label 23. nov 2020 - 2 min læsetid
This describes the image

Kædernes egne mærker tegner sig for en stadig større del af danske forbrugeres dagligvareindkøb og har i senere år taget syvmilskridt i kampen om markedsandele.

Mens private label i 2014 ifølge tal fra Nielsen udgjorde i omegnen af 25 pct. af det danske dagligvaremarked, vurderer Retail Institute Scandinavia, at det tal i dag er helt oppe omkring 42 pct.

Analyseinstituttet har i to undersøgelser spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne om deres indkøbsvaner, og konklusionen er, at danske forbrugere i snit lægger 42 pct. af deres samlede forbrug hos kædernes mærker, mens mærkevarerne tegner sig for 31 pct.

Det til trods for, at private label-produkterne opfattes som værende af ringere kvalitet end mærkevarerne.

”Generelt opfattes mærkevaren som havende en væsentlig bedre kvalitet end kædernes mærker, særligt indenfor drikkevarer, konfekture og personlig pleje, hvor godt hver tredje opfatter kædernes mærker som værende af dårligere kvalitet,” lyder det blandt andet i Retail Institute Scandinavias Prognose 2030

"Prisen er derved en vigtig driver for private labels/ brands, mens perceptionen af kvaliteten er det for mærkevaren."

Egne mærker dominerer

Kigger man mod udlandet, er der stor forskel på, hvor dominerende kædernes egne mærker er i dagligvaremarkedet. For mens segmentet i Norge og Sverige tegner sig for henholdsvis 34 og 33 pct. er det lige omvendt i Tyskland (43 pct.) og Storbritannien (47 pct.).

En opgørelse fra Etilbudsavis over antallet af visninger i tilbudsaviserne - udført i perioden uge 1-36 i 2020 - viser med al tydelighed, at private label har fået godt fat i forbrugerne herhjemme.

”Et kig på annonceringen i tilbudsaviserne afslører, at de syv mest annoncerede mærker i tilbudsaviserne alle er kædernes egne mærker, og det er først på en 8. plads, at man finder den første mærkevare, nemlig Coca-Cola,” lyder det i Prognose 2030.

Opdateret 13. jan 2021

Vil du vide mere?