"Vi keder os aldrig i den her branche"
Landskabet ændrer sig for de danske servicestationer efter den store rokade af servicestationer, der blev sat i gang, da Shell sagde farvel til det danske marked.
For aktørerne i branchen giver rokaden både udfordringer og muligheder. Hos de selvstændige forhandleres indkøbsselskab, BFI Indkøb A/S, tror adm. direktør Bjarne Månsson, at selskabet vil nyde godt af forandringerne.
Der er dog endnu er der mange ubekendte faktor, og særlig spændt er BFI-direktøren på, hvilken rolle den irske energivirksomhed DCC vil vælge at spille efter 1. november, når selskabet overtager 205 bemandede og ubemandede stationer med Shell-navnet, som DCC har erhvervet retten til at bruge.
- DCC får et relativt lille netværk, og det er sværere at tjene penge med færre stationer. Spørgsmålet er, hvordan de vil effektivisere deres organisation, så de kommer til at tjene penge, siger Bjarne Månsson.
DCC har været tilbageholdende med at fortælle om sine planer inden den formelle overtagelse af stationerne, men Bjarne Månsson gætter på, at selskabet har planer om flere overtagelser.
- De ønsker ikke kun at have 205 stationer. Jeg gætter på, at DCC vil forsøge at tiltrække forhandlere fra andre selskaber, og de kan måske i bedste fald trække 50 forhandlere over i deres netværk. Derudover tror jeg helt klart på, at de vil købe op i de andre selskaber, uden at jeg behøver at nævne navne, siger han.
- DCC har været i Danmark i flere år, men de har været relativt små og ukendte, og de har haft fokus på fyringsolie og naturgas. De har ikke været synlige i servicestationsbranchen i Danmark, men de buldrer jo frem i andre lande som Frankrig, Sverige, Skotland, England og også Irland, hvor de jo kommer fra, siger han.
Umiddelbart vil det dog være Circle K – det tidligere Statoil – som bliver en klar nummer et på det danske marked efter sin overtagelse af Shell stationerne.
- De vil stå stærkt markedsføringsmæssigt, fordi de bliver så synlige, og de får en stor indkøbsvolumen, og de bliver i stand til at drive en effektiv forretning og få en væsentlig bedre drift, fordi de er så mange, siger Bjarne Månsson.
Kæderne og forhandlerne
Som direktør i et indkøbsselskab ejet af selvstændige forhandlere, så glæder Bjarne Månsson sig over, at DCC på forhånd har sendt signaler om, at DCC ønsker at tilknytte selvstændige forhandlere.
- De har købt kontrakterne i forhold til Shell forhandlerne og 7-Eleven, som jo også er en forhandler i deres øjne. Så de har i hvert fald ikke berøringsangst for forhandlere, eller ser dem som besværlige, siger han.
Holdningen hos irske DCC er dermed anderledes end hos de to store konkurrenter Circle K og Q8, som i dag satser på kædedrift med selskabsejede og -drevne stationer.
- Circle K har principielt besluttet at gå efter kædedrift, så i deres verden er forhandlere ikke særlig interessante, selv om de stadig har både forhandlere og forpagtere. Q8 har hverken forhandlere eller forpagtere længere.
- Omvendt er der også nogle spillere på markedet som OK og Go´on og nu ikke mindst DCC der signalerer, at de gerne vil have forhandlere. Jeg kunne godt forestille mig, at der sker en polarisering med kædedrift hos Statoil og Q8 og forhandlerdrift hos de andre, siger BFIs direktør.
BFI håber på flere kunder
Bjarne Månsson har haft en dialog med både Statoil/Circle K og DCC Energi for at undersøge mulighederne for samarbejde, men endnu er der ikke truffet nogen beslutninger.
- Vi forsøger selvfølgelig at gøre os interessante og sælge vores forretning bedst muligt til dem, og så må de så tage beslutningen, når de er klar til det, siger han.
- DCC er først og fremmest kendt for at være et olieselskab. De er rigtig gode til brændstof og logistik og alt det, der ligger bagved, men de er ikke kendte for drive butikker, så vi har en forventning om, at de især vil have fokus på brændstoffet. Vi ser det som en mulighed for, at BFI kan være med i butiksdelen, siger Bjarne Månsson.
Han ser større chancer for, at BFI øger omsætningen, end at indkøbsselskabet omvendt mister kunder i forbindelse med, at Shell stationerne har fået nye ejere.
- Vi har ikke ret meget at tabe, for i dag køber de jo ind på Shells aftaler. Det værst tænkelige scenarie er, at det ikke får nogen væsentlig betydning i BFI. Det bedst tænkelige scenarie er, at vi får Shells forhandlere 100 pct. i vores system, for så fordobler vi BFIs volumen. Men det kan vi jo selvfølgelig ikke alene beslutte, så vi er meget spændte på, hvor det gamle Shell står henne sammen med DCC, når vi runder den 1. november, siger Bjarne Månsson.
Grossister kæmper også
Også for de to store grossister til convenience-sektoren i Danmark - Reitan Distribution og Dagrofa Logistik – står der markedsandele på spil i forbindelse med den store rokade af servicestationer.
Umiddelbart har Dagrofa tabt, og Reitan har vundet kunder, fordi 72 RBA Shell stationer er flyttet over til Statoil/Circle K, der har Reitan som grossist, hvor de tidligere som Shell stationer fik varer fra Dagrofa.
Bjarne Månsson gætter dog på, at Dagrofa har en chance for at vinde flere kunder i sektoren.
- Circle K og 7-Eleven er de to største conveniencekæder i verden, og man kan jo spørge sig selv, hvorfor skulle Circle K lægge deres forretning hos Reitan, når deres konkurrent 7-Eleven er en del af Reitangruppen. Hvis jeg var Circle K, så ville jeg da overveje et alternativ for ikke at støtte min største konkurrent – så det kunne meget vel gå hen og blive Dagrofa, der blev grossist for Circle K, mener han.
Vi keder os aldrig
BFI-direktøren forudser, at der også i de kommende år vil ske store forandringer på servicestationerne – han tror ikke på, at markedet er faldet på plads endnu.
- Vi har tidligere set, at markedet hurtigt kan ændre sig, som det skete, da lukkeloven blev ophævet. Vi kan ikke gardere os mod pludselige politiske beslutninger, og i dag snakker alle jo om begrænsning af CO2 udslip og mere miljørigtighed, og bilerne kører længere på literen.
- Vi keder os aldrig i den her branche. Jeg har været med i 30 år, og der har aldrig været ”bare endnu en dag på kontoret”, der har hele tiden været udfordringer. Men jeg synes faktisk, at både olieselskaberne og de selvstændige erhvervsdrivende i butikkerne har været rigtig gode til omstille sig og se muligheder, siger Bjarne Månsson.
Den store rokade af servicestationer
Shell solgte i 2015 sine stationer i Danmark til Statoils ejer canadiske Alimentation Couche-Tard og trak sig fra markedet efter nogle år med underskud.
Circle K – det tidligere Statoil - er på vej til at blive landets absolut største olieselskab efter overtagelsen af servicestationerne fra Shell. I slutningen af august er 72 Shell RBA stationer konverteret til Circle K stationer.
[caption id="attachment_53335" align="aligncenter" width="937"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Som forventet blev Statoils ejer af konkurrencemyndighederne dog pålagt at sælge nogle stationer fra for ikke at blive for dominerende.
Køberen blev den irsk ejede energivirksomhed DCC Holding A/S, som 1. november skal overtage det midlertidige selskab Dansk Fuels med de resterende Shell stationer samt nogle Statoil stationer.
DCC bevarer retten til at bruge navnet Shell på sine stationer.
FAKTA: Shell RBA –stationer
RBA står for Retail Business Agreement. Konceptet gik ud på, at forpagteren er selvstændig forretningsdrivende og driver en gruppe stationers butikker og samtidig er agent for Shell på stationernes brændstofsalg