Debat: Udvid arbejdsfællesskabet, kære regering

Politik og samfund 2. feb 2023 -
This describes the image
Foto: Flemming Effersøe
  • Debatindlæg af Jannick Nytoft, adm. direktør, De Samvirkende Købmænd, Henrik Mühlendorph, adm. direktør, Bager- & Konditormestre i Danmark og
    Nick Hækkerup, direktør, Bryggeriforeningen

Skrevet af: Ekstern skribent

Den nye SVM-regering betegner sig selv som et arbejdsfællesskab. Regeringen fremhæver, at den består af tre parter med forskellige udgangspunkter, men med fælles mål, som den har sat sig for at løse.

Med den selvforståelse må regeringen have det bedst mulige afsæt for også at udøve politik via partnerskaber mellem offentlige myndigheder, brancheorganisationer, virksomheder og ngo’er.

Derfor vil vi gerne opfordre SVM-regeringen til at udvide sit arbejdsfællesskab og etablere partnerskaber for at løse vanskelige samfundsmæssige udfordringer.

En markant partnerskabssucces er Rådet for sund mad, som består af 29 organisationer fra erhverv, forbruger- og sundhedsorganisationer, faglige organisationer, forskningsinstitutioner, kommuner og myndigheder. Deltagerne har vidt forskellige udgangspunkter og interesser, men de står sammen om en indsats for, at alle spiser sundere i Danmark, og det er lykkedes i fællesskab at lancere en række kampagner og projekter.

Det gælder ”Ja tak, lidt mindre” – en indsats mod overvægt med det formål at øge tilgængeligheden af lidt mindre portioner og pakkestørrelser og samtidig få folk til at efterspørge dem. Og ”Bælgfrugternes Dag”, som gerne skulle få flere bønner, linser og kikærter på tallerkenerne. Samt et forskningsprojekt om, hvordan butikkerne kan nudge forbrugerne til at købe mere frugt og grønt.

Også Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima har demonstreret potentialet for offentlig-private partnerskaber. Her er 145 fødevarevirksomheder, brancheorganisationer og ngo’er med Fødevarestyrelsen som sekretariat blevet enige om 2030-mål, der skal trække folkesundheden i den rigtige retning – bl.a. skal butikkerne sælge 50 pct. flere grøntsager, der skal være 30 pct. flere forarbejdede kødprodukter med Nøglehuls-mærket, og antallet af kalorier i en gennemsnitlig læskedrik skal reduceres med 15 pct.

Et tredje partnerskab med gode resultater er Alkoholpartnerskabet, som blev etableret i 2014 og modtog fire mio. kr. fra Sundhedsministeriet til at arbejde for, at færre skal have et skadeligt alkoholforbrug, og at alkoholdebuten skal udskydes blandt unge. F.eks. var det Alkoholpartnerskabet, der stod bag ungdomsserien Fastland, som er blevet set over 500.000 gange på sociale medier, og som fortsat bruges i undervisningen på folkeskoler. Dette partnerskab er et samarbejde mellem De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv, HORESTA, Danmarks Restauranter & Caféer, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og Bryggeriforeningen.

Disse eksempler på velfungerende partnerskaber viser, at vi i Danmark ofte kan komme længere ad samarbejdets vej end via lovgivning. Som deltagere i de nogle af de nævnte og andre partnerskaber er vi tit uenige, og nogle gange kræver det et kærligt, men håndfast skub af deltagende myndigheder, før vi kommer overens. Men vi undgår utilsigtede konsekvenser fra lovgivning, fordi vi samlet set er langt tættere på både borgere, producenter og butikker end nogen offentlig myndighed – sagt med al respekt – kan være.

Ingen af os kan hver især løse samfundets udfordringer alene. Men i partnerskaberne lægger vi detailkendskabet på vores egne områder sammen og finder de løsninger, vi alle kan se os selv som aktive deltagere i, og som den involverede offentlige myndighed vurderer tjener det overordnede formål.

Derfor har vi brug for flere innovative partnerskaber med bred brancherepræsentation og offentlige aktører for at skabe holdbare løsninger inden for f.eks. sundhed, klima og cirkulær økonomi. Og det er jo netop de mål, SVM-regeringen har sat sig for.

 

This describes the image

Jannick Nytoft, adm. direktør, De Samvirkende Købmænd

This describes the image

Henrik Mühlendorph, adm. direktør, Bager- & Konditormestre i Danmark

 

This describes the image

Nick Hækkerup, direktør, Bryggeriforeningen


 

Opdateret 3. feb 2023