Uændret forbrug med højere cigaretafgift

13. maj 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Det var ventet blandt de danske leverandører af cigaretter, at regeringen ville hæve afgiften på cigaretter og tobak fra årsskiftet. Afgiften på cigaretter ventes at stige med 1,8 pct. fra 2016, men den ventes ikke at ændre på danskernes køb af cigaretter i de danske butikker.

Regeringen har besluttet at skrotte reklameafgiften. Til gengæld hæver regeringen fra nytår prisen på en pakke cigaretter med 20 styk en krone, oplyser skatteminister Benny Engelbrecht (S). Ifølge brancheforeningen Tobaksproducenterne vil en højere cigaretafgift dog ikke ændre danskernes forbrug af cigaretter eller føre til øget grænsehandel.

– Da de moderate afgiftsstigninger samtidig vurderes til ikke at have negative konsekvenser for grænsehandlen, betyder det alt i alt, at Tobaksproducenterne synes, at det er en fornuftig løsning, siger direktør Louise Feilberg fra brancheforeningen Tobaksproducenterne i en pressemeddelelse.

Som Dansk Handelsblad kunne afsløre allerede i marts, har regeringen gennem længere tid arbejdet med planer om at hæve afgiften på cigaretter for at dække det hul, som den nu skrottede reklameafgift efterlader.

Tobaksproducenterne betegner regeringens forslag som et fornuftigt forslag:

– De fleste andre punktafgifter er indekserede, så afgifterne ikke udhules over tid. Derfor er en moderat stigning og en tilsvarende indeksering af tobaksafgifterne også rimelig,

Dansk Erhverv glæder sig over, at regeringen nu dropper den omstridte afgift på husstandsomdelte reklamer.

– Det er rigtigt at droppe reklameafgiften. De danske virksomheder skal kunne levere vækst og arbejdspladser, og det fremmer man ikke ved at indføre nye afgifter, som øger omkostningerne, hæver priserne, mindsker prisgennemsigtigheden og skævvrider konkurrencen, siger markedschef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, i en pressemeddelelse.

Taget af bordet

Ifølge skatteministeren bliver reklameafgiften taget af bordet, fordi grundlaget for afgiften er faldet bort.

Mængden af husstandsomdelte reklamer er faldet, siden afgiften blev vedtaget i 2011 med virkning fra 2012. Regeringen fremhæver, at antallet af husstandsomdelte reklamer er faldet, uden at reklameafgiften er trådt i kraft, og dermed er de miljømæssige mål med afgiften bortfaldet.

I praksis har det dog vist sig at være mere end vanskeligt for regeringen at indføre afgiften, fordi den er stødt på mange juridiske forviklinger, som bl.a. er påpeget af EU.

– Miljøet bliver allerede nu forskånet for en stor mængde papiraffald, og det er derfor ikke nødvendigt at indføre reklameafgiften, lyder forklaringen dog fra skatteministeren.

Uden reklameafgiften mangler regeringen 190 mio. kr. i indtægter. Regeringen vil dække mankoen ved at hæve afgiften på cigaretter og tobak.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Colourbox

Opdateret 10. nov 2020