Spillebranchen i kamp mod hvidvask

17. okt 2016 -
This describes the image
||| Foto: Henrik Denman|Foto: Arla|Foto: Jens Astrup Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V)|Foto: Dansk Supermarked
Skrevet af: Henrik Denman

 

Den danske regering skærper kampen mod hvidvask af penge og risikoen for, at hvidvaskede penge bruges til bl.a. terrorisme. Et forslag om at inddrage bl.a. spilleforhandlerne i kampen mod hvidvask møder kritik fra både detailhandlerne og spiludbydere.

Som forløber for den egentlige hvidvasklov udsendte Finanstilsynet i sommer et udkast til den nye bekendtgørelse. I udkastet foreslås spiludbydere omfattet af hvidvaskloven, men selv om der i første omgang kun er tale om spiludbydere, vil forslaget ikke kunne undgå at omfatte spilleforhandlerne.

– Vi kan kun opfordre til, at der ikke bliver lagt yderligere administrative byrder over på vores butikker. Hvis der bliver en beløbsgrænse, som skal varetages, kan jeg godt frygte, at det vil give alt for meget administrativt arbejde, siger Martin Schjøth, adm. direktør i brancheorganisationen Nærbutikkernes Landsforening.

Udkastet fra Finanstilsynet foreslår bl.a., at kun spiludbydere etableret i Danmark vil være omfattet af den danske lovgivning, som tager udgangspunkt i et EU-direktiv. Fra flere sider kritiseres det danske forslag for, at især lovforslaget på spilområdet implementerer strengere lovgivning i Danmark end højst nødvendigt.

Kritik mod udkast

Nærbutikkernes Landsforening foreslår, at en række spiltyper undtages fra bekendtgørelsens anvendelsesområde. Samme forslag kommer fra Dansk Erhverv.

Martin Schjøth mener, at der vil være stor forskel på, hvor meget forskellige spiltyper egner sig til hvidvask og muligvis til finansiering af terrorisme.

– Vores branche skal skrives ind i det forslag, som regeringen er på vej med, siger han.

Danske Spil retter også en hård kritik mod udkastet til hvidvaskloven. Danske Spil mener, at det vil være dyrt for både spiludbydere og spilleforhandlere at foretage en registrering af de enkelte indsatser over 2000 euro eller en række indsatser, der tilsammen er højere end det beløb.

Den kritik er Nærbutikkernes Landsforening enig i.

– Der er altid flere indskud end der er udbetalinger, så det vil helt klart være at foretrække, at det først er ved udbetalingen af gevinster af en anselig størrelse, at branchen skal foretage den såkaldte kundekendskabsprocedure, siger Martin Schjøth.

Skatteministeriet ventes at sende en ny bekendtgørelse i høring senere på efteråret.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?