Restauranterne har fået en flot start efter coronakrisen

Politik og samfund 24. aug 2022 -
This describes the image
Foto: Horesta
  • Selv om tal for restaurantbranchen ikke er offentliggjort for 2022, vurderer Horesta, at det har været det bedste halve år for branchen nogensinde

Skrevet af: Henrik Denman

Mens danske forbrugere tumler med at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen på grund af stærkt stigende priser på dagligvarer, fejler lysten til at gå på restaurant og nyde et måltid mad intet. Tværtimod oplever restaurantbranchen en stor tilstrømning af kunder.

– Overordnet set har det formentlig været det bedste halve år, restaurantbranchen har haft nogensinde, siger Jonas Kjær, cheføkonom i brancheorganisationen for hotel-, restaurations- og turisterhvervet Horesta.

De officielle tal for restaurantbranchen dækker foreløbig kun frem til 2021. Her nåede branchen en omsætning i fjerde kvartal på ca. 13,5 mia. kr., som var rekordhøjt. Ifølge Jonas Kjær viser hans tal, at omsætningen i andet kvartal i år i hvert fald ikke har været mindre.

– Januar startede lidt svagt ud, fordi der fortsat var nogle restriktioner, som lagde en dæmper på efterspørgslen. Der var stadig krav om coronapas, men så snart det forsvandt i februar, har forbruget ligget på et ganske godt niveau. Det gjorde det også i efteråret 2021. Det har været på samme niveau i år, det vil sige et niveau, der ligger 25-30 procent over det niveau, man så i januar måned før coronakrisen.

Jonas Kjær understreger, at tallene dækker over danskernes forbrug på restauranter, men ikke omfatter udenlandske gæster og firmakort.

Alle sektorer

Jonas Kjær betegner det som flotte vækstrater, men tilføjer, at billedet formentlig vil være lidt mere nuanceret, når man ser på bundlinjen. I regnestykket skal man korrigere for inflation og øgede omkostninger til råvarer og lønninger.

– Men indtil nu ser det ret positivt ud. Vi vurderer, at der oven på et par år med nedlukninger og begrænset aktivitet været nogle oplevelser, som forbrugerne har skullet indhente. Når man kigger på omsætningen, så er restaurationsbranchen alt i alt kommet rigtig godt i gang i 2022.

Årets positive udvikling ser ud til at være spredt over alle sektorer i branchen. Restauranterne har haft en flot udvikling, og det samme gælder for eksempel cafeer og pizzeriaer.

– Det ser ud til, at barer og natklubber har ligget lidt højere. Det har også været dem, der har været lukket ned. Der har nok været en tendens hos mange forbrugere til virkelig at ville ud og more sig i byen.

– Under nedlukningerne så vi, at fastfood-området klarede sig rigtig fint, fordi de var gearet til at sælge take away. De holdt sig absolut oven vande, selv om der var nedlukninger. Lige nu ser det ud til, at fremgangen sker i alle sektorer, siger Jonas Kjær.

For branchen er det dog ikke lutter idyl. Især to faktorer kan i den kommende periode få meget stor betydning for branchens evne til at tiltrække kunder og tjene penge.

Udfordringer

Det ene problem er den udtalte mangel på arbejdskraft. Jonas Kjær forklarer, at udviklingen i branchen i 2022 kunne have været endnu mere positiv, men det har de store problemer med at skaffe arbejdskraft begrænset.

– I de seneste målinger fra Danmarks Statistik svarer 50 procent af restaurantvirksomhederne, at mangel på arbejdskraft er en produktionsbegrænsning. Det vil sige at de kunne have produceret og solgt mere, hvis de havde haft nok hænder. Det er et rasende højt tal. Samtidig kan vi se, at branchen har en meget høj beskæftigelse. Noget tyder derfor på, at udviklingen kunne have set endnu mere positiv ud. Der er næppe tvivl om, at det er et milliardbeløb, der kunne have været omsat for yderligere.

Det andet problem er den internationale krise, som har bredt sig i kølvandet på krigen i Ukraine.

Det har været en medvirkende årsag til stærkt stigende råvare- og energipriser. Oveni oplever branchen, at manglen på arbejdskraft er med til at presse lønudgifterne i vejret.

– Selv om at vi alle skal betale mere for madvarerne i supermarkedet og for gas, har der indtil videre været lommepenge nok til at gå på restaurant. Det helt store regnestykke er, om vi når til et punkt, hvor folk må spænde livremmen ind og skære på restaurantbesøg.

Jonas Kjær peger dog samtidig på, at coronakrisen har lært mange virksomheder i branchen at navigere i stor usikkerhed, at omstille sig og være skarpe på de forskellige dele af driften og se, hvor de tjener pengene.

– Man har været nødt til at vende hver 25-øre og tilpasse driften på en anden måde, end man har gjort før, siger han.

 

Her kan du læse hele magasinet Food Pro

Opdateret 25. aug 2022