Ny svensk afgift dæmmer op for Kina-pakker
Dansk-svenskejede Postnord var blevet grundigt træt af den voksende strøm af forsendelser, som de svenske kunder købte fra de førende e-handelsplatforme i Kina.
Postnord skønner, at da det var værst i 2017, ankom der gennemsnitligt ca. 160.000 pakker om dagen fra Kina til postterminalen i Arlanda-lufthavnen nord for Stockholm.
Ifølge Postnord blev mængden af private forsendelser fra Kina øget markant over en femårig periode.
Alene fra 2016 til 2017 var der tale om en massiv stigning på næsten 60 pct.
Det fik de svenske toldmyndigheder til på et tidligt tidspunkt at varsle, at der ville blive opkrævet 25 pct. moms for alle forsendelser bestilt af privatpersoner og uden om EU's toldunion, uanset varens værdi.
Milliardbeløb
I praksis havde Postnord og det svenske toldvæsen dog ikke den gang ressourcer til hverken at kontrollere forsendelser eller påføre korrekt moms.
En anden skærpende omstændighed var, at leveringsvirksomheden med vilje ofte angav en lavere værdi end den faktiske pris eller deklarerede varen som vareprøve i et forsøg på at undslippe moms.
Beregninger fra det svenske toldvæsen viser, at den svenske statskasse alene i 2017 mistede omkring 1 mia. kr. i momsindtægter.
Spørgsmålet om, hvordan e-handelsbaseret privat import, fortrinsvis fra Kina, påvirker svensk handel, har længe været rejst af svenske erhvervsorganisationer, baseret på forskellige konkurrenceforvridende aspekter.
Men det var først, da belastningen på Postnord var blevet dramatisk høj, at den svenske regering reagerede.
Finansminister Magdalena Andersson krævede en handlingsplan fra toldvæsenet, som igen satte pres på Postnord for at få løst situationen.
De to organisationer besluttede for det første at påføre moms og for det andet at lægge en administrativ pakkehåndteringsafgift på alle privatforsendte forsendelser, især fra Kina.
400.000 uafhentede pakker
Brancheorganisationen Svensk Handel ser positivt på de nye regler, som indebærer, at varer indkøbt uden for EU's told union siden 1. marts i år pålægges 25 pct. moms.
Der er indført et såkaldt momshåndteringsgebyr på 75 svenske kroner for forsendelser af varer på en værdi af op til 1500 kr. Hvis varen er dyrere end 1500 kr., er gebyret 125 kr.
Gebyret har reduceret antallet af forsendelser fra Kina betydeligt. Ubekræftede data indikerer et fald i volumen på 90 pct. efter gebyrets indførelse.
Ifølge Postnord kommer der nu gennemsnitligt 17.000 forsendelser dagligt.
Gebyret har også resulteret i, at ca. 400.000 pakker, der kan beskattes med moms og skat, ikke er blevet hentet. Disse pakker er nu nødt til at blive sendt tilbage til afsenderne.
Uanset leveringsmetoden – man diskuterer transportform – vil forsendelsesregningen være høj.
Postens ambition er at opbygge en varig løsning med de store e-handelsplatforme og et system, hvor svensk moms betales direkte i forbindelse med købet.
De uretfærdige konkurrencefordele for "Kina-pakkerne" kan have påvirket markedet negativt.
- Jeg kan ikke entydigt påpege, at det kun er en følge af e-handelsbaseret privatimport, men det har helt sikkert bidraget. I den svenske detailbranche påvirkes især elektronik, legetøj og tøjmode, hvor vi ser et fald i rentabiliteten, siger Stefan Kvarfordt fra Svensk Handel.
EU-regel på vej
Sverige er, ifølge Stefan Kvarfordt, sammen med Danmark og Finland i spidsen for at drive opmærksomheden på moms på private e-handelspakker fra markeder uden for EU.
- EU-Ministerrådet har besluttet, at der inden udgangen af 2021 bør være administrative muligheder for e-handelsplatforme til at håndtere og betale moms, f.eks. fra svenske privatkunder. Vi håber, det bliver endnu hurtigere, siger Stefan Kvarfordt.
Trods den svenske enegang med momshåndteringsgebyret er Svensk Handel er stærkt kritisk over for, at svenske myndigheder ikke har handlet tidligere.
- Postnord udarbejdede regelmæssigt sine egne prognoser for e-handelens ekspansive udvikling. Vi finder det underligt, at toldmyndighederne var enige om, at momsloven i praksis kun ville gælde for svenske virksomheder, og at konkurrencen dermed blev fordrejet, siger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarlig hos Svensk Handel.
- Manglende handling har betydet, at kinesiske e-handelsgiganter i lang tid har fået en reel statsstøtte på bekostning af svenske handelsselskaber. Og det kan vi selvfølgelig ikke acceptere. Der skal være fair spilleregler. Vi er ligeglade med, på hvilke måder myndighederne handler rent administrativt, så længe konkurrenceneutralitet opretholdes, fortsætter han.