Netto-topchef i spidsen for vækstteam
Regeringen nedsætter et vækstteam for handel og logistik, som skal komme med anbefalinger til, hvordan handels- og logistikerhvervet kan opleve mere vækst.
Adm. direktør for Netto International, Michael Løve, er udpeget til formand for vækstteamet, hvor også formanden for De Samvirkende Købmænd, købmand Lisbeth Dalgaard, og adm. direktør og stifter af netsupermarkedet Nemlig.com, Stefan Plenge, har fået plads.
Arbejdsgruppen har 10 medlemmer, som også omfatter adm. direktør John Tønnes fra Lagkagehuset og adm. direktør Mette Maix fra Flying Tiger Copenhagen.
I de senere år er e-handlen vokset markant blandt danskerne. En analyse fra World Economic Forum viser, at Danmark kan opnå en gevinst på omkring 30 mia. kr., hvis potentialet i e-handel bliver udnyttet.
- Danmark skal gå forlæns ind i fremtiden og være på forkant med udviklingen for at klare sig internationalt, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.
Løsningsforslag
Michael Løve siger i en kommentar:
- Jeg glæder mig til sammen med resten af vækstteamet at påpege mulighederne og komme med løsningsforslag til, hvordan danske rammevilkår kan understøtte vækst i handels- og logistikerhvervet.
Vækstteamet for handel og logistik skal hjælpe regeringen med at identificere barrierer, som handel- og logistikerhvervet oplever. Det kan komme med anbefalinger til, hvordan man fremover kan sikre vækst i handels- og logistiker-hvervet.
Med regeringens nye vækstteam for handel og logistik kommer der tiltrængt fokus på de mange udfordringer og muligheder, handelssektoren rummer. Det er der behov for, mener Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for handel og transport i Dansk Erhverv.
- De danske virksomheder har allerede i vid udstrækning taget digitaliseringen til sig og ligger i EU’s absolutte superliga. Derfor er det vigtigt, at vi fastholder og udbygger denne position, bl.a. ved at sikre, at virksomhederne har adgang til de rette kompetencer, samt at der sikres fair og lige konkurrencevilkår. Det er afgørende hvis danske virksomheder skal kunne klare sig i den internationale konkurrencer, siger Henrik Hyltoft.