Læsere af den trykte tilbudsavis falder fra

Politik og samfund 27. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
En tiltagende andel af tilbudsavislæserne finder tilbud via deres smartphone eller pc. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Flere end seks ud af ti danskere læser stadig tilbudsaviser, men den gruppe, der kun tjekker tilbud digitalt, stiger

3,2 mio. danskere læser tilbudsaviser enten i den trykte eller i den digitale udgave. Dermed er 5 pct. af dem, der læste tilbudsaviser i 2019, faldet fra.

Det svarer til, at 63 pct. af danskere over 12 år læste tilbudsavis i 2020, viser en analyse som Kantar|Gallup har foretaget for Tjek på baggrund af tal fra Index Danmark/Gallup 2019 og 2020.

Mens det samlede tal falder en smule, sker der også en forandring af, hvordan forbrugerne jagter tilbud.

Således er der i den samlede gruppe af læsere sket en stigning blandt dem, der læser den digitale udgave på 2,1 pct., mens 7,3 pct. af de ”trykte tilbudsavislæsere” er faldet fra.

Den stigning kan tilskrives kvinderne, hvor 43 pct. læser den digitale tilbudsavis – mod 41 pct. i 2019. Blandt mændene er det 35 pct. mod 39 pct. i 2019.

Den største del af tilbudslæserne, kaster sig dog fortsat over den trykte tilbudsavis (69,1 pct.), men gruppen af digitale tilbudslæsere nærmer sig samme antal (62,3 pct.).

En gruppe på 31,5 pct. tjekker tilbud både digitalt og på tryk – det tal er faldet med 5,1 pct.

Flere læser kun digitalt

Mest markant i undersøgelsen er, at den gruppe, der alene læser den digitale tilbudsavis, er steget med 7,3 procentpoint til 30,9 pct. af den samlede gruppe af tilbudsavislæsere.

Stigningen ses i alle aldersgrupper – eksempelvis er det 33 pct. af tilbudsavislæserne over 70 år, der læser den digitale udgave. Gruppen med den største andel på hele 49 pct. er de 20-29-årige.

- Set i lyset af at antallet af læste aviser på eTilbudsavis steg med godt 18 pct. fra 2019 til 2020 havde vi nok forventet, at tallene ville se sådan ud. Men personligt er jeg mest overrasket over, at næsten en tredjedel af læserne nu kun bruger det digitale format - det er en voldsom stigning, siger head of insight ved Tjek, der blandt andet står bag eTilbudsavis, Claus Nykjær.

- Jeg tror udvikling vil fortsætte i 2021, da kæderne investerer voldsomt i nye digitale løsninger, der gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at kigge i den retning.

I 2020 sagde en tredjedel af alle husstande nej til overhovedet at få tilbudsaviser i postkassen, og det er rekord. Dertil kommer dog en gruppe nej tak-sigere, der får udvalgte tilbudsaviser.

Fakta:

- 63 pct. af danskerne læste tilbudsavis i 2020

- 68 pct. af kvinderne læser tilbudsavis ugentligt – 58 pct. af mændene gør

- ud af tilbudsavislæserne tjekker 31,5 pct. både den digitale og på trykte udgave – det er et fald på 5,1 pct.

- ud af tilbudsavislæserne er den digitale gruppe steget fra 60,2 pct. til 62,3 pct.

- den trykte gruppe er faldet fra 76,4 pct. til 69,1 pct.

Opdateret 28. apr 2021