Kommentar: Er I klar til det nye forbud mod engangsplastik?

Politik og samfund 9. apr 2021 -
This describes the image
Christian Vinding Thomsen, partner i Bech-Bruun Foto: Bech-Bruun
  • Christian Vinding Thomsen, partner i Bech-Bruun, gør status over det kommende forbud mod engangsplast

Skrevet af: Redaktionen

I EU har man i juni 2019 vedtaget engangsplastdirektivet til bekæmpelse af plastik, der forurener i havene.

Direktivet fastsætter blandt andet krav om, at engangsplastikbestik, vatpinde og sugerør forbydes senest i juli 2021.

Der indføres desuden nye mærkningskrav for andre engangsplastprodukter, og der anlægges en ny og forstærket anvendelse af princippet om, at forureneren skal betale, hvilket kan få betydning i industrien og videre gennem handelskæden.

I det følgende fokuserer jeg på forbuddet mod engangsplastik. Direktivet indfører et markedsføringsforbud for de top 10 typer af engangsplastik, der primært findes på europæiske strande: vatpinde, bestik, tallerkener, sugerør, rørepinde, ballonpinde, visse fødevareog drikkevarebeholdere og drikkebægre, herunder visse kapsler og låg hertil.

Betydning for den danske dagligvarehandel

Miljøministeriet har for nylig sendt en bekendtgørelse ”om forbud mod visse engangsplastprodukter og krav om mærkning af visse andre engangsplastprodukter” i høring for at sikre den danske lovgivnings overensstemmelse med EU-reglerne.

Fristen for høringssvar var den 31. marts 2021. De nye regler betyder, at engangsplastikprodukter omfattet af forbuddet ikke må markedsføres i Danmark efter den 3. juli 2021.

Engangsplastikprodukter omfattet af de nye mærkningskrav skal desuden opfylde kravene til mærkning for at kunne markedsføres lovligt efter den 3. juli 2021, og Miljøstyrelsen skal føre tilsyn med, at kravene efterleves.

Derfor er det vigtigt for alle led i distributionskæden at overveje, om der forhandles produkter, der er omfattet af forbuddet.

For at vurdere, hvad man må gøre med produkter og lagre, er det vigtigt at vide, hvornår produkterne kan siges at være markedsført. Direktivet definerer markedsføring som den første tilgængeliggørelse på en medlemsstats marked.

Produkter er gjort tilgængelige på det danske marked, når det er ”leveret med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse i Danmark som led i erhvervsvirksomhed, mod eller uden betaling”.

Levering omfatter tilbud om distribution, herunder købstilbud, der sker inden faktisk levering. På den baggrund har Miljøministeriet vurderet, at det vil være muligt at sælge ud af lagre af produkter, som ikke opfylder de nye krav, hvis produkterne er tilgængeliggjort (og dermed markedsført) før den 3. juli 2021.

De nye regler forpligter danske virksomheder til at sætte fokus på alternativ og bæredygtig fødevareemballage.