Købmændenes slagkraftige lobbyist
To af Danmarks førende politiske rådgivere fremhæver De Samvirkende Købmænd for en kommunikativ slagkraftig lobbyindsats. Forklaringen er det tætte samspil mellem formand Lisbeth Dalgaard og adm. direktør John Wagner i kombination med et lille og effektivt sekretariat, som har føling og respekt for medlemmerne.
- Det kræver en ovenud dedikeret direktør i præcis øjenhøjde med medlemmerne, skriver forfatter- og rådgiverparret Susanne Hegelund og Peter Mose i deres nye bog ”Flyt magten – sådan du bliver du en god lobbyist”.
Med bogen guider forfatterparret, der en kendt for at rådgive både virksomheder og orga-nisationer i strategisk kommunikation, læserne ind i magtens maskinrum. Der sker med praktiske tips til, hvordan lobbyisten skaffer sig indfl ydelse, uanset om man er græsrod, stor eller lille virksomhed, lønmodtagerorganisation eller brancheforening, der vil trænge igennem med sine mærkesager.
Vellykket lobyisme
Direktøren eller sekretariatschefen har typisk en akademisk baggrund med ekspertise i ledelse, samfund, økonomi eller jura. De Samvirkende Købmænds direktør, John Wagner, har med sin journalistbaggrund ifølge bogen været undtagelsen, der tydeliggør, at effektiv, målrettet kommunikation og medieforståelse betyder alt for den lille organisation.
- Vellykket lobbyisme er både en mesterlære og en holdsport – og altid funderet på god ledelse, skriver forfatterne og giver et eksempel på, at ”organisationspinger” med fordel kan stå i baggrunden og give plads til folkets røst:
- Skrækhistorier forekommer stærkest, hvis de fremføres af andre end værten, som da en borger på Lolland under et lokalt møde med Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, på klingende lollandsk fremførte et dødsscenarie for den pågældende landsby, hvis den lokale dagligvarebutik lukkede. Dette budskab kunne ikke serveres bedre af hvilken som helst rådgiver eller topdirektør. Men en direktør i tæt kontakt med borgerne i lokalsamfundet værdsættes af politikerne.
- For mange politikere er en engageret direktør eller virksomhedsejer mere interessant at tale med end organisationslobbyisten, lyder det fra de to rådgivere.
Christiansborg ”Flyt magten” beskriver, hvordan lobbyisten finder ind til sin grundfortælling, agerer i den nye medievirkelighed, fintuner sine analyser og argumenter samt samarbejder med andre i alliancer, der flytter magt. Bogen stiller skarpt på, hvordan man ledelsesmæssigt sætter sit drømmehold sammen og får et til tider nølende bagland med på rejsen mod indflydelse.
- Christiansborg sukker efter den ægte vare. Hellere tillidsmanden end fagforeningen. Og hellere direktøren end bureauet. Virksomheden må ikke undervurdere sin brand og historik, selvom man kan være en smule usikker i forhold til det politiske, lyder opfordringen.
Forfatterne belyser også dilemmaet for de store brancheforeninger, som i visse tilfælde skal kunne rumme modsatrettede holdninger:
- Både de små købmænds brancheorganisation, DSK, og konkurrenterne i dagligvare-mastodonten Dansk Supermarked er medlemmer af Dansk Erhverv, uden at de af den grund mener det samme.
Hvilket råd skulle Dansk Erhverv give erhvervsog vækstministeren, da planloven i 2015 blev hevet væk fra Miljøministeriet og lagt over til Erhvervs- og Vækstministeriet?
Forfatterne skærer problemstillingen ud i pap:
- Megamarkeder er godt for konkurrencen, mener Dansk Supermarked. Derimod fastholder de mindre købmænd gennem DSK, at mangfoldigheden og nærbutikkerne trives bedst uden megacentre. Den fælles organisation Dansk Erhverv dukker sig, mens De Samvirkende Købmænd selv kører en kampagne, og Dansk Supermarked køber sig til lobbyhjælp ude i byen.
”Flyt magten – sådan bliver du en god lobbyist” er en samfunds-, metode- og ledelsesbog, en grundbog i indflydelse. Den giver overblikket over maskineriet og psykologien i Folke-tinget, i ministerierne, på rådhuset og i medierne.
Bogen er skrevet af af Susanne Hegelund og Peter Mose.