Forbrugerrådet: Nogle kæder må finde nye løsninger

22. jan 2016 -
This describes the image

 

- Det er godt, at Forbrugerombudsmanden nu har sat en grænse mellem betalingskort og loyalitetskort. Der er helt sikkert nogle virksomheder, der kobler loyalitetskort og betalingskort i dag, så de kan indsamle kunden købsoplysninger, og det er ikke længere lovligt, siger chefjurist i Forbrugerrådet Tænk, Anette Høyrup.

Forbrugerombudsmanden har i dag meldt ud, at butikkerne ikke må indsamle oplysninger om kundernes køb via betalingskort. Det sker i nogle tilfælde, når et betalingskort er koblet sammen med et loyalitetskort. I en vurdering fra Forbrugerombudsmanden i 2014 hed det, at det kun gjaldt bankerne.

- Men derfor kan virksomhederne sagtens have et loyalitetskort. Det skal bare være adskilt fra betalingskortet, så kunden kan betale, uden at oplysninger om hendes køb bliver gemt. Kunden skal kunne vælge, at nogle køb bliver registreret og andre ikke, siger Anette Høyrup og tilføjer, at forbrugerens ret til privatliv vejer tungere end virksomhedernes kommercielle interesse i at indsamle data om forbrugerens indkøb.

Opdateret 10. nov 2020