Fødevareministeren udelukker obligatorisk klimamærke

Politik og samfund 19. jan 2022 -
This describes the image
Netto har forud for et officielt klimamærke, som er kontrolleret af staten, testet et egenudviklet klimamærke "Skyen".  Foto: Netto
  • DSK mener, at vejen frem til et klimamærke er, at der er frivilligt, positivt og blåstemplet af myndighederne

Regeringen undersøger mulighederne for at indføre et frivillig klimamærke på fødevarer i Danmark. Mærkningsordningen kan dog ikke blive obligatorisk, oplyser fødevareminister Rasmus Prehn.

Ifølge Altinget ser Fødevareministeriet i øjeblikket kun på mulighederne for et ”frivilligt” dansk klimamærke på fødevarer.

- Efter ministeriets vurdering er det ikke muligt at indføre et nationalt, obligatorisk klimamærke for fødevarer, da regulering af mærkning af fødevarer er harmoniseret af EU, skriver ministeren i et svar til Folketinget.  

En af bannerførerne for et frivilligt klimamærke er erhvervsorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, hvor adm. direktør John Wagner på Twitter skriver: ”Klar opbakning fra DSK til et af myndighederne blåstemplet, frivilligt og positivt klimamærke".

Fødevareminister Rasmus Prehn oplyser ifølge Altinget også, at Folketingets partier vil blive inddraget og orienteret, når ministeriets undersøgelse af mulighederne for en national mærkningsordning er afsluttet.

Gode data er afgørende

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, skrev for nylig i et debatindlæg i Altinget, at en ”hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er gode data. De skal være offentlige, med Fødevareministeriets stempel, og de skal være tilgængelige for alle, der ønsker at bruge dem til at fortælle om klimaaftrykket på deres produkter”.

- De beregninger, der fortæller om klimaaftrykket på de enkelte fødevarer, er komplicerede. Men de er ikke desto mindre vigtige for at kunne sige noget fornuftigt om produkternes klimaaftryk, skriver Leif Nielsen.

Derfor skal de officielle beregningsmetoder ifølge DI Fødevarer være så transparente, at de kan bruges af virksomheder, der ønsker at beregne og fortælle om netop deres produkters helt specifikke aftryk, så de har det stærke incitament til at fortsætte med at udvikle produkter og processer med stadig mindre klimaaftryk. 

Handlen ønsker et utvetydigt mærke

Ligeledes i Altinget har landedirektør for Arla Danmark og bestyrelsesmedlem i Madkulturen, Helle Müller Petersen, foreslået, at et nyt klimamærke ikke kun skal fokusere på klimaudledningen, men også produktets ernæringsmæssige bidrag.

Det blev fulgt op af en kommentar fra John Wagner fra De Samvirkende Købmænd: ”Men tror som udgangspunkt, at vi tjener de gode formål - sundhed, klima og f.eks. også dyrevelfærd - bedst, hvis vi ikke blander dem sammen i en stor pærevælling. Og så bør mærkningen være positiv - ikke en advarselslampe!”

Heller ikke Nettos danske direktør Michael Løve var enig i, at et klimamærke også skal favne den ernæringsmæssige sundhed: - Der er masser af mærker allerede, som taler til ernæring/sundhed - nøglehul, fuldkorn, Ø-mærket, diverse free from, osv. Kunderne ønsker utvetydigt et mærke, der vejleder dem om klimabelastningen på varen.
 

Opdateret 20. jan 2022