VALG: Energikrise og arbejdskraft er vigtige temaer for kæderne

Politik og samfund 20. okt 2022 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Figen Samsøe
  • Branchen efterlyser samtidig en øget indsats fra Folketinget mod grænsehandlen

Skrevet af: Henrik Denman

Dansk dagligvarehandel opfordrer de politiske partier ved Folketingsvalget 2022 til at prioritere især to temaer højt, nemlig energikrisen og manglen på arbejdskraft. Det fremgår af en rundspørge, Dagligvarehandlen har foretaget i branchen.

Virksomhederne er blevet bedt om at angive, hvilke temaer de finder vigtigst for deres virksomhed ved valget. De hastigt stigende energipriser sender rystelser gennem branchen, og derfor efterlyser Dagrofa initiativer, der kan hjælpe butikkerne. 

- Fordi energikrisen er så voldsom og har udviklet sig ekstremt hurtigt, har den ramt vores lokale købmænd hårdt, og mens det selvfølgelig er positivt, at der gøres noget politisk for at hjælpe med ”vinterpakken”, er der behov for nye initiativer hurtigst muligt efter valget. For eksempel kompensation for den stigende energiomkostning eller at indføre mindstepris på tobakken frem for en fast pris, skriver Dagrofas kommunikationsdirektør Morten Vestberg. 

Også Coop prioriterer hjælp under energikrisen højt, oplyser kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen. 

Coop efterlyser øjeblikkelig støtte til selvstændige, lokale dagligvarebutikker, der er truet på eksistensen på grund af ekstremt høje energipriser. 

Problemet med at skaffe medarbejdere er også et tema, der får høj prioritet. 

Aldi Danmark angiver som sit vigtigste valgtema, at politikerne hjælper med til at sikre kvalificeret arbejdskraft, bl.a. ved at øge udbuddet og højne uddannelsesniveauet.

Coop Danmark har også fokus på arbejdskraften: - Det er en udfordring for os at skaffe hænder nok. Gør det nemmere at få både faguddannede og ikke-faguddannede medarbejdere, skriver Jens Juul Nielsen. 

Grænsehandlen

Lidl Danmark mener ikke, at branchen altid kan vente på politiske løsninger. Branchen har også et samfundsansvar, som gør sig gældende indenfor f.eks. dyrevelfærd, madspild og europæisk miljø- og klimasamarbejde. 

Branchen er selv en del af løsningen, påpeger adm. direktør Jens Stratmann: - Fra politisk side er der brug for at involvere dagligvarehandlen og kigge mod gode løsninger og initiativer, der allerede er implementeret, og som kan udbredes.

Han nævner som eksempler initiativer indenfor madspild og dyrevelfærd, hvor Lidl fjernede buræg fra sortimentet i 2015 og efterfølgende også som ingrediens i private label- produkter. 

For Lidl som international virksomhed er det vigtigt, at der politisk er et globalt fokus og blik for samarbejde, når det gælder miljø- og klimaområdet. 

Han efterlyser en løsning på fritagelsen for dåsepant i de tyske grænsebutikker. Samme ønske har Dagrofa. 

- Der er brug for en indsats mod grænsehandelen, der nærmer sig samme niveau som før Covid-19. Vi foreslår lavere afgifter på typiske grænsehandelsvarer og et stop for pantfrie dåser som en mulig løsning. Det vil være med til at trække handlen tilbage til Danmark til gavn for virksomheder, forbrugere og statskassen, skriver kommunikationsdirektør Morten Vestberg i et svar til Dagligvarehandlen.

På ønskelisten fra dagligvarebranchen til det kommende Folketing er også forslag om moms og afgifter og klimamærke. 

Coop foreslår, at frugt og grønt fritages for moms, og Aldi ønsker, at afgiftssystemet saneres og forenkles. 

Aldi prioriterer desuden den grønne omstilling, energirigtige løsninger og CO2-reduktion højt. Samme ønske lyder fra Lidl, der foreslår politisk handling med indførelse af et fælles EU-klimamærke.

 - Formålet er at sikre kvalitetskontrol, øge gennemsigtigheden og ikke mindst gøre det klarere for forbrugerne at tage et mere klimavenligt valg, når de handler fødevarer, skriver adm. direktør Jens Stratmann.
 

Opdateret 20. okt 2022